maandag 2 februari 2015

Live Blog vanuit de Donau Delta Roemenië - DEEL 1

Ik kreeg de geweldige kans een aantal weken te fotograferen in het hart van de Donau delta in Roemenië. Januari en februari zijn niet de gunstigste maanden qua weer en soorten, maar het leek mij de uitgelezen kans om net die winterperiode eens in beeld te brengen.
Dus spullen pakken en wegwezen. Via deze live blog wil ik jullie mijn ervaringen voor een stukje doen meebeleven. Het plan is om elke paar dagen een update te doen.

Het gebied waar ik verblijf ligt aan de uiterste oostrand van de Donau delta, waar deze bijna uitkomt in de Zwarte Zee. Dit reservaat is het grootste van Europa en UNESCO werelderfgoed, en dat wil wat zeggen. Een fantastische mix van moerassen en andere waterbiotopen, geven extreem veel soorten al het nodige hier. Midden daarin ligt 'Ultima Fontiera', de laatste grens van Europa. Een stuk van 1000 hectare verlaten visvijvers, waar onlangs een werkelijk paradijs voor natuurfotografen werd van gemaakt. Vanuit allerlei super schuilhutten maak je hier de mooiste dingen mee.

Het blijkt overal wel een constante, maar ook hier is de klimaatverandering een duidelijk feit. Een paar weken geleden was het hier -20°C met sneeuw en nu 11°C en motregen. Dat heeft ook zijn effect op de soorten. Veel watervogels zijn gevlucht voor de kou dus op de meren is weinig te zien.
Maar andere soorten zijn dan weer erg actief. En de twee meest indrukwekkende daarvan zijn wel de Jakhals en de Zeearend. Groots en dominant, zo mag je ze beiden wel noemen. En interactief met elkaar, dat maakt het visueel helemaal af.

Mijn eerste dagen spendeerde ik dus aan deze twee waanzinnige soorten met dit als resultaat.
Het koppel adulte Zeearenden mocht ik meerdere keren terugzien en de Jakhalzen, hoewel veel meer teruggetrokken, kwamen regelmatig voor de lens. Ze zijn absoluut prachtig nu in hun wintervacht, die helemaal past in de mooie winterbegroeing. Een lust voor het oog en dit zijn nog maar de eerste dagen... Snel meer nieuws dus.

Voor de geïntereseerden, in maart en juni komen we met Wildpix Travel opnieuw naar hier, wil je erbij zijn check dan wildpixtravel.com.













2 opmerkingen:

  1. Prachtige foto's waarbij de actiefoto van de Jakhals. Verheug me op meer foto's.
    Groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een buitenkans om deze dieren zo te kunnen observeren en vast te leggen.Ik wist niet er ook jakhalzen in Europa voorkomen. Hel mooie, bijzondere platen.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen

Uw reacties zijn onze motivatie !