maandag 14 oktober 2013

Kranen all over the place

Al jaren spreken kraanvogels mij enorm tot de verbeelding; misschien wel vooral vanwege hun schuwheid of beter alertheid. Er is er altijd wel een die de omgeving in de gaten houdt en bij het minste geringste onraad het gevaar door zit te kletsen. Gevolg is meestal slechts foto's op grote afstand.
Nu ben ik in contact gekomen met mensen in het noorden van Duitsland omdat zij kraag wat adviezen wilden hebben voor het opzetten van fotohutten en aldus vorige week die kant op gereden. Samen met mijn vriendin 14 uur in een schoenendoos gezeten; van donker tot donker. Het is immers belangrijk dat je voor de vogels op je plek zit en er pas weer weg gaat als de laatste vogel vertrokken is. Dan weet je dat het dus een lange dag wordt.
Bij het eerste licht kwamen ongeveer 2000 ganzen het grasland op waarna om half acht de eerste 'kranen' voor ons neerstreken. Binnen korte tijd zaten er naar schatting 500 van deze geweldige vogels luid trompetterend voor ons schoenendoosje te foerageren. Wat een ongelooflijk genot!
Kraanvogels zijn momenteel op weg voor hun najaarstrek van noord naar zuid en doen op deze route een aantal foerageer- en rustplekken aan; waaronder deze dus.
Eigenlijk waren er veel te veel vogels aanwezig voor het maken van mooie foto's; het valt zo immers niet mee om een of twee vogels mooi te isoleren van de anderen maar tijd hadden we wel en aldus rolden er toch een aantal foto's uit waarmee ik erg blij en tevreden ben.
Hier alvast een preview waarna ik binnenkort de hele serie op mijn website hoop te kunnen plaatsen.

En voor iedereen me nu gaat mailen over de locatie; even geduld mensen, wellicht komen er mogelijkheden.

Alle foto's zijn gemaakt met de Nikon D800 in combinatie met de Sigma 300-800 mm.














8 opmerkingen:

  1. Zeer mooie serie foto's van deze mooie vogels .

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt niets teveel gezegd: wat een prachtige opnamen. De inspanning meer dan waard. Dit smaakt naar meer.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Marianne Brouwer15 oktober 2013 om 11:19

    Geweldige foto's Han, heel sfeervol en prachtige momenten!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Had er al wat op je mobieltje gezien, maar het blijft genieten! Mooie serie.
    En ja, ik wacht met smart op de mogelijkheden.... Heb vorige week redelijk wat beelden kunnen maken, maar dit (nog) niet....
    Ronald

    BeantwoordenVerwijderen

Uw reacties zijn onze motivatie !