zondag 21 juli 2013

Vliegende start voor fotohut 3

Na een aantal maanden voorbereiding en werk kon ik dit voorjaar beginnen met het beschikbaar stellen van een nieuwe fotohut; hut 3. 


Deze hut is tot stand gekomen dankzij een erg prettige samenwerking met Landschap Overijssel en is gelegen in een uniek deel van de Lemelerberg nabij Ommen. De hut zelf bevindt zich in heideterrein met mooie afwisselende struwelen van jeneverbessen en grove den. Zowaar een compleet ander biotoop dan mijn andere fotohutten en aldus ook andere soorten te verwachten.


Kern bij al mijn hutten is dat er inkomsten gegenereerd worden voor goede doelen op natuurgebied. In dit geval werd dat dus Landschap Overijssel. Ook deze beherende organisaties merken dat de geldkraan dicht gaat en dan zijn alternatieve inkomsten natuurlijk altijd welkom. Vanzelfsprekend besef ik mij dat het maar een druppel op de gloeiende plaat is maar toch; het geeft mij en de fotografen die er gebruik van maken een extra goed gevoel. Voor Landschap Overijssel is het tevens een mooie methode om natuurfotografen kennis met hun terreinen te laten maken.


Maar nu waar het ons als fotograaf natuurlijk vooral om te doen is; het fotograferen zelf.
Al tijdens de bouwwerkzaamheden nam mijn goede gevoel alsmaar verder toe omdat veel vogels al ongeduldig om ons heen fladderden. Het proefdraaien leverde al snel zeer welkome soorten als appelvinken en kruisbekken op. Nadat de hut half mei beschikbaar kwam voor verhuur ging het snel. Fotografen kwamen wild enthousiast weer thuis met massa’s aan foto’s die natuurlijk volop gedeeld werden op fora als Birdpix, Natuurfocus en Deel de natuur. In korte tijd werd de hut zo populair dat er een lange wachtlijst in ontstaan. Inmiddels zitten we midden in de zomer en worden er gemiddeld 23 tot 28 soorten per dag gefotografeerd.



Vanzelfsprekend trakteer ik mezelf ook af en toe op een dagje hut 3 en graag laat ik hier wat eigen resultaten zien. Alle foto’s zijn gemaakt met de Nikon D800 in combinatie met de Sigma 300-800 mm.









Wil je zien wat onze gastfotografen allemaal fotograferen vanuit deze fotohut? Volg deze link.
Hier zijn ook de resultaten van hut 1 en 2 te zien en ook daar is het nog steeds genieten.

Meer informatie over deze en de andere fotohutten is hier te vinden.

2 opmerkingen:

  1. Wat een prachtig idee om de opbrengst weer terug te laten vloeien,het is zo te zien wel een gouden plek,wat een grote verscheidenheid aan mooie vogels dit is meer dan de moeite waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erik van Velden27 juli 2013 om 13:01

    Hoi Han, mooie foto's van jou en ook van alle anderen. Overal zie je foto's van kruisbekken verschijnen uit de hut.
    Inderdaad mooi om zo ook de natuur weer te steunen.

    gr. Erik

    BeantwoordenVerwijderen

Uw reacties zijn onze motivatie !