woensdag 24 oktober 2012

Herfst vanuit de fotohut

Wat is de herfst zonder natuurfotografie? Weinig natuurlijk maar helaas kwam het er bij maar weinig van dit jaar. Toch deze week twee ochtenden naar een van mijn fotohutjes geweest. Ik had mezelf maar ingepland want ze worden zo druk bezocht dat ik er zelf nauwelijks nog bij kan. Hoewel de voorspellingen goed waren viel het zondag erg tegen toen er een mistdeken boven Twente hing. Maar goed; ik ben een liefhebber geworden van trage sluitertijden. Misschien wel vooral vanwege de uitdaging wat dat met zich mee brengt. Na het zorgvuldig inrichten van de setup, waar ik toch al snel een uurtje voor uittrek, had ik nauwelijks de tijd om me in de hut te installeren. Het was gelijk al een drukte van belang met enorm veel mezen en drie eekhoorns. Maandagmorgen, geweldig licht dus snel weer terug gegaan naar hut 2. Ik had de setup in tact gelaten maar pas nog even wat aan qua achtergrond. Mijn doel was om een paar foto’s te maken waar de herfst van af spat. Ik wil het randje van kitsch opzoeken want de jaren hebben me wel geleerd dat dit ‘verkoopbare’ foto’s oplevert. De fotografie is mijn brood dus ja; dan pas je je manier van fotograferen vanzelf een beetje aan. De eekhoorns zijn weer niet weg te slaan. Vroeger maakte ik nog wel eens wat sisgeluidjes om even de aandacht van ze te trekken maar het boeit ze al lang niet meer. Ik besluit tijden lang achtereen door mijn zoeker te blijven kijken en de eekhoorn in beeld te houden; wachtend op dat ene leuke kijk moment. Dat hou je niet zo heel lang vol en op het moment dat ik kramp in mijn arm begin te krijgen besluit ik de camera even los te laten en achterover te leunen. Zie ik tot mijn schrik op nog geen meter naast de eekhoorn een groene specht net zijn laatste slokje water nemen…gemist dus! Net als een vuurgoudhaantje wat steeds te dichtbij voor mijn lens zit. Maar goed; hoewel de oorpluimpjes hier in Twente nog niet bij alle eekhoorns aanwezig zijn, ben ik wel blij met de resultaten die deze twee ochtenden op hebben geleverd. De hele serie staat op mijn website maar hier alvast een aantal. Foto’s gemaakt met de nikon D800 in combinatie met de Sigma 300-800 mm. Niet echt nodig hier qua afstand, maar ik ben nu eenmaal verliefd op deze lens. Wil je ook eens een dag van een van mijn fotohutjes gebruik maken? Voel je welkom en lees er hier alles over. Wel voldoende opslagkaartjes meenemen want je maakt veel, heel veel foto’s.

4 opmerkingen:

  1. Hoi Han,

    Volgens mij wist je het al maar ik ben fan van je (hut). Het was erg leuk om te doen maar dit zijn helemaal toppertje!
    Vooral het fotomodel (op een na laatste) vind ik top. En de laatste setting is erg mooi.

    Grs Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Han,

    Bijzonder fraai. Zowel de setting als de kleuren! En als hier de herfst niet van afspat....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Han,
    Je zegt het zelf al, het randje van de kitsch... hoe sfeervol het ook mag zijn, de laatste zijn voor mij iets teveel van het goede:-)
    Ik ga dan ook voor de eerste drie foto's, die vind ik top!
    Niettemin geldt voor de hele serie: topkwaliteit, waar ik met bewondering naar kijk.
    Groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank jullie wel!
    Het is best leuk om te ervaren hoe verschillend fotografen en niet fotografen naar foto's kijken. En vooral om die grens eens op te zoeken.

    BeantwoordenVerwijderen

Uw reacties zijn onze motivatie !