maandag 7 mei 2012

De aanhouder wint…

Zoals beloofd kom ik nog even terug op het slot van de Zweden reis waarbij we in eerste instantie vooral voor de balts van het auerhoen gingen. In mijn vorige bijdrage schreef ik al dat dit niet mee viel en we het geluk nog niet aan onze zijde hadden. Elke avond liepen we naar de baltsplaats om daar vanuit een aantal schuiltentjes onze kansen te beproeven. Omdat de vogels in de loop van de nacht op de baltsplek aankomen moesten we dus ter plaatse overnachten. Er lag nog een flink pak sneeuw en het vroor nog flink in de nacht en vroege ochtend. Geen ideale kampeeromstandigheden dus. Maar we waren goed voorzien van warme kleding en meerdere slaapzakken. De wekker stond op half drie maar meestal werden we voor die tijd al gewekt door een baltsende haan. Door heel voorzichtig door een van de tentopeningen te kijken zag ik hem vaak pal naast de tent staan. Een indrukwekkend grote vogel en onmiskenbaar door zijn voorkomen. Omdat het nog veel te donker was, was fotograferen onmogelijk. Maar genieten doe je wel enorm op zo’n moment. Vervolgens begint het lange wachten met behulp van de slaapzakken om je heen en koffie, veel koffie om wakker te blijven. Een van de nachten betrap ik me er op dat ik wakker schrik en merk dat ik met mijn hoofd tegen de camera gesteund in slaap was gesukkeld. We houden elkaar per sms wat op de hoogte maar ook wakker. Af en toe hoor je naast je een licht snurkend geronk en zie dan je mede fotograaf maar weer eens wakker te krijgen. Wat verderop in het gebied horen we elke ochtend bolderende korhoenders. Maar goed; elke ochtend verdwenen de hanen weer voordat er voldoende licht voor het fotograferen was. Balen natuurlijk. Het is voor het eerst in heel lange tijd dat het nog zo winters is in dit deel van Zweden. De hennen zijn er nog niet aan toe en laten zich niet op de baltsplek zien. Dan is er voor de hanen ook weinig eer te behalen. Zonder enige verwachtingen maar met het besef dat we gewoon door moesten bijten, gingen we voor onze allerlaatste kans afgelopen vrijdag. Een haan blijft net wat langer dan de andere ochtend op een bultje voor de tent staan baltsen. Het is 3.25 uur als ik mijn Nikon D800 op een idioot hoge iso waarde van 6400 zet en een aantal plaatjes weet te maken. Niet ideaal met deze omstandigheden maar gezien de afgelopen nachten ben ik al lang blij dat er nu in elk geval iets op de kaart staat. Om half zeven begint het te sneeuwen en verplaatst de haan zich naar een ander bultje voor een tentje die uitgerekend vandaag niet bemand is en voor onze lenzen onbereikbaar is. Een Russische collega heeft hier acht nachten zonder succes doorgebracht dus wel erg wrang dat het juist nu hij in het vliegtuig zit op zijn plek valt. Ik had de avond er voor nog zitten twijfelen of ik ook in zijn tentje zou gaan zitten. Maar ik besloot voor het zelfde bultje te gaan als mijn reisgenoten zodat we of allemaal niets, of allemaal iets hadden. Maar goed, jullie zullen begrijpen dat het na zo’n lange weg met obstakels toch een voldaan gevoel geeft om in elk geval deze beelden mee naar huis te kunnen nemen.
Ter aanvulling even een paar compactcamera foto's om een indruk te krijgen van ons luizenleven de afgelopen week.

7 opmerkingen:

  1. Wat bijzonder mooi! Zonder sneeuw zou het een bijna vergeten herinnering aan de jaren zestig zijn toen we ze op de Drentsche hei nog konden zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Han,
    Ondanks het tijdstip van de foto's en iso 6400 stand vinden we dit geweldige opnames! Een mooie beloning van al je fysieke investeringen/ontberingen van die week. Complimenten.
    groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ondanks iso 6400 is de eerste toch behoorlijk goed gelukt... mijn 3200 heeft toch veel te last van ruis. Wat een geslaagde reis..Maar dat kan ook niet anders met zulke reisgenoten

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Han,

    Vind het resultaat wel top om te zien hoor. Kan me indenken dat je nog wel een keer wilt teruggaan maar deze heb je tenminste in de pocket!
    En al weer een beetje wakker ;-)

    Grs Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi gedaan Han,

    Lijkt me een geweldige ervaring,je hebt er ondanks de hoge iso toch mooie foto's aan overgehouden en een prachtige ervaring rijker.

    Well done Sir !

    Groet,
    René Koster

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Han,

    Prima resultaat in zulke omstandigheden. De huidige techniek staat (vrijwel) voor niets.

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen

Uw reacties zijn onze motivatie !