zondag 20 mei 2012

Boommarter in Twente

Het is alweer even gelegen dat ik wat heb laten zien. Dat betekent niet dat ik even niet actief ben. Integendeel; ik draai overuren in het veld momenteel. De laatste week vrijwel iedere dag lang bij een boommarter met jongen gezeten. Boommarters zijn erg terug getrokken dieren en ronduit zeldzaam. Het was de eerste keer dat ik ze hier in Twente heb gezien dus het fotograferen van dit fraaie zoogdier zou wel helemaal bijzonder zijn. Toch is het gelukt al gaat het mondjesmaat. Ongeveer 1 a 2 foto’s per sessie van ongeveer vier a vijf uur. Bovendien ligt de plek op een plek met erg slecht licht. De vrijwilligers van de vogelwerkgroep zijn momenteel hard aan het werk om de nestkasten middels een speciale methode hufterproof te maken zodat de marter de jonge vogels ergens anders vandaan moet zien te halen. Dat is een makkie voor haar omdat er volop holtes in de oude bomen van dit bos te vinden zijn waar holenbroeders momenteel hun jongen hebben. Tja, het is eten en gegeten worden in de natuur. Er zijn nog maar weinig foto’s van boommarters met prooi gemaakt dus je zult begrijpen dat ik hier wel blij mee ben. Ik plaats ook een video compilatie gemaakt met de Nikon D800. Alle foto's gemaakt met de D800 en de Sigma 300-800 mm op 800 mm. Ios varierend van 400 tot 1600.
Alle foto's zijn te zien op mijn website. ">

10 opmerkingen:

  1. Han

    een hele mooie ervaring lijkt mij, en ook mooi in beeld gebracht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fantastisch Han, unieke beelden, zelfs met prooi, je doorzettingsvermogen en geduld zijn ruimschoots beloond.
    Groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel mooi Han,

    Vooral die met prooi, tja ze vreten nu eenmaal andere beestjes.
    Dat hoort er bij, wanneer ze ze niet uit het nest roven zullen ze
    zeker een percentage pakken die nog niet vlieg-vlug zijn.

    Ook gezien de omstandigheden met het licht is het je mooi gelukt
    zag ook mooie bij Rein.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Han,

    Op mijn computerscherm nog mooier natuurlijk maar nogmaals gave serie. Ze lijken zo lief maar als je de laatste foto zie..... Oeps met een vogeljonkie :(

    Grs Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Han,

    Geweldige serie foto's. Een droom die uitkomt. Wat een mooi dier en zo mooi vastgelegd. Prachtig.
    N.b. het filmpje openen lukt ons niet.... Neemt niet weg dat de foto's al genieten is!

    Groet,
    Alex & Annette Hagenbeek

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik dank jullie wel!
    @Alex en Annette: Apple he?
    Dit is de rechstreekse link naar het YouTube kanaal.
    http://www.youtube.com/watch?v=byeuus_qoWo&list=UUv0PAxYzM4UsVYOeAb8ROWw&index=1&feature=plcp

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Han,

    Gave serie is het geworden, mooi ook er een met prooi vast te kunnen leggen.
    groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Han,

    Inderdaad Apple! Dank voor de link. We gaan het bewonderen.

    Groet,
    Alex & Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Han,

    We hebben genoten van het filmpje op You Tube. Wat een geweldige beelden. Mooi dat we mee mogen genieten van dit unieks!

    Groet,
    Alex en Annette

    BeantwoordenVerwijderen

Uw reacties zijn onze motivatie !