maandag 13 februari 2012

Winterslachtoffer

We haalden nét geen Elfstedentocht (ik kan het woord bijna niet meer horen) maar veel vogels haalden het nét niet om de winter door te komen.
Ik heb al diverse meerkoeten dood langs of op het ijs zien liggen en vandaag trof ik deze aalscholver aan. Geen prettige beelden om naar te kijken maar toch echt een onderdeel van de dynamiek van de natuur.
Ik ben ook erg benieuwd hoe het met de ijsvogels is gegaan nu we voor het vierde jaar op rij lang ijsvorming hebben gehad. Bij ons in Twente is de populatie in die jaren met zo 90% terug gelopen dus nog een winter als dit er bij overheen zal het geen goed doen. Het wordt spannend de komende tijd.

6 opmerkingen:

  1. Heb zelf alleen nog maar een dooie rat gezien op het ijs en ik weet wel dat in het AWD een ijsvogeltje in het water dreef dood.
    Afbeelding is te zien http://2.bp.blogspot.com/-YBUAPfLfzgA/TzDWtMVYA6I/AAAAAAAAMis/Q8LWuOdVwis/s1600/Dood+ijsvogeltje.jpg deze foto is gemaakt door Loes

    http://belton-loes.blogspot.com

    Gr michel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, dit zijn trieste beelden, maar het hoort er helaas bij
    Ik zag vorige week inderdaad een dood ijsvogeltje in een van de kanaaltjes van het AWD drijven, je wordt er niet vrolijk van :-(
    groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. "mooi" vastgelegd Han maar inderdaad wel een triest gezicht.
    Zag zondag een dode eend op het ijs liggen. Het is "natuurlijk" maar niet prettig om te zien :-(. Bij ons (in het AWD) is nog wel wat open water dus hopelijk redden de ijsvogels het nog wel.....
    Grs Ben
    PS O Ik lees net de overige reacties. Bij "ons" gaat het dus ook niet goed :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nadeel van de winters die we de laatste jaren hebben.
    Afgelopen week nog bij mijn ijsvogel stek gekeken.
    Gelukkig is het te hard stromend water om dicht te vriezen
    Ik heb hem niet gezien maar gelukkig wel gehoord

    gr maikel

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Verdrietig weer zo'n dode vogel, maar erg mooi gefotografeerd evenals de reflectie in het water.
    gr Sieneke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. het is triest om te zien, maar de sterke zullen over blijven, gelukkig heb ik de drie ijsvogels nog in de haven gezien, en alle drie tegelijk, dus geen dubbele waarneming..;-)

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen

Uw reacties zijn onze motivatie !