donderdag 16 februari 2012

Liveblog Zweden deel 2

Vandaag voor de eerste dag de schuilhut in geweest en gelijk al een geweldige dag beleeft. Met de ervaring van de enorme kou van gisteravond (echt pijn in de vingers en tenen) hadden we ons flink ingepakt. Om zes uur lopen via een spoor in de sneeuw in een kwartier tijd naar de schuilhut. Daar blijkt het op dat moment 25 graden te vriezen. Die kou zijn we wel snel meester want er staat een houtkachel die natuurlijk al snel ontstoken wordt.
In tegenstelling tot wat ik gewend ben van de schuilhut in vm oost Duitsland horen we lange tijd niets; ook geen raven. Maar juist op het moment dat het licht fotografeerbaar wordt komen de eerste vogels. We kunnen ons uitleven op maar liefst zes grote bonte spechten, veel mezen, en een zwarte specht. Later komen er ook een aantal goudvinken op het voer af maar echt lekker werken die nog niet mee. Ze zitten vooral op de grond en das is niet al te fotogeniek naar mijn idee.
In de middag draait de wind en gaat het sneeuwen; een goed teken volgens onze gids.
Hij heeft gelijk want ons geduld wordt beloond. Een steenarend laat zich op slechts een meter of acht voor ons op een boomstronk, die nog maar net iets boven de sneeuw uit steekt, vallen. Jemig, wat een enorme dieren zijn dit toch! Zo dichtbij had ik nooit verwacht. Eigenlijk is het ook veel te dichtbij maar het geeft me wel de mogelijkheid om mooie close-ups te maken.
Even later begint het mannetje te roepen waarna er een vrouwelijke vogel een stukje verderop land. Het sneeuwt nu echter zo hard dat het maken van goede foto's nog nauwelijks mogelijk is.
Zeker drie uur lang hebben we kunnen genieten van deze schitterende steenarenden; en dat op de eerste dag al.

Bij deze weer wat vluchtig bewerkte foto's om een indruk te krijgen.








17 opmerkingen:

  1. Wowwwwwww....dit zij prachtige platen en nog maar net daar
    dat is de bittere kou wel waard

    Ik ga jullie dagelijks volgen hier;-)

    Erg leuk dat er zo snel wat geplaatst word en we mee kunnen kijken.

    Hele fijne dagen nog

    gr maikel vd hoogen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om te volgen, fantastische opnames!

    Groet, Johannes de Haan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tjonge zeg, dit is wel wat anders dan een waterspreeuw... En dit allemaal al op de eerste dag. Erg gaaf hoor die winterse setting met fraaie soorten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtige foto's! Extra mooi vind ik door de vallende sneeuw, geeft toch een bijzonder sfeertje.
    groet sieneke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geluk dwing af door er te zijn. Prachtige foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zoals ik al zei: je maak minstens net zulke goede foto's als ik. En je hebt me de eerste dag al overtroffen: heel mooi. Veel succes de komende dagen,

    groet, Jaap La Brijn

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jemig Han,

    Wat een gave foto's. Vooral de close up van steenarend is heel gaaf.
    Daar wordt je wel warm van (hoop ik voor je ;-)
    Ben benieuwd naar de rest

    Grs Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat ziet er goed uit maar vergeet ook niet te genieten
    je weet wel wat ik bedoel
    Hoop dat ik van het weekend net zo veel geluk heb
    later Ruud

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dag Han,

    Prachtige foto's uit Zweden. Veel succes verder!

    Groet, Gerja

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hey Han,

    Wat een geweldige serie zeg. Prachtige winterse tafarelen.
    Ben benieuwd wat er nog meer gaat komen!!

    Groetjes,
    Arné

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh, so good! An unbelievable series of photographs. The Great Spotted Woodpecker is the nicest shot of this species that I have ever seen. Wonderful.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. prachtige foto's, kijk al uit naar je verslagen van de komende dagen...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooie beelden, Han!! Die kou loont zich wel!
    Succes met de rest van je dagen!

    groeten, Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Han,

    Super gaaf zeg. Wat zal jij het daar naar je zin hebben.
    Jammer dat je mij niet mee gevraagd hebt :-)

    gr. Erik

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat SUPER Han, hele mooie serie!

    Groetjes Tiny

    BeantwoordenVerwijderen

Uw reacties zijn onze motivatie !