zondag 25 september 2011

Eindelijk!!

Zoals de meeste mensen wel weten is de hertenbronst in volle gang. Al meerdere dagen komen er op verschillende fora foto’s voorbij van bronstige herten. Ook ik heb afgelopen week vrij genomen om de herten op de foto te kunnen zetten. Niet op de Hoge Veluwe waar de meeste foto’s worden gemaakt maar gewoon in de vrije wildbaan. De hele week stond ik ruim voor zonsopkomst naast mijn bed om op pad te gaan. Ik heb meerdere locaties waar ik heen ga om te fotograferen en vaak bepaald het weerbericht waar ik naartoe ga. Is er mist op komst dan ga ik graag naar de gebieden met iets meer open plekken om de mist ook echt tot zijn recht te laten komen. Is het bewolkt dan duik ik het bos in. Ook ’s avonds ben ik vanaf half 5 in het bos te vinden. Nu vooral in het bos want dan kan je de herten makkelijker opwachten als ze vanuit hun daginstanden op pad gaan voor de nachtelijke avonturen.

De hele week al van alles en nog wat beleefd, van het mezelf rot schrikken van een eekhoorn die ineens uit het niets op 2 meter voor me op de grond springt tot een hert dat veel te dichtbij kwam zodat het voor mij onmogelijk was om foto’s te maken. Al met al heb ik deze week al heel wat kilometers verlopen en heel wat uren gezeten. Zonder maar een geslaagde foto gemaakt te hebben!! Tot aan gisteravond…

Ik was wat later dan anders in het bos en daarom had ik besloten om nu eens niet naar mijn vaste stek te gaan waar ik anders de herten opwacht. Om bij deze plek te komen moet ik namelijk een klein half uur lopen en tegen die tijd dat ik daar aan zou komen had ik kans dat ik de herten al zou verstoren en dat moet je zien te voorkomen. Daarom ben ik naar een veldje gegaan waar ik binnen 5 minuten kon zijn. Ik was hier dit jaar nog niet eerder geweest omdat hier de windrichting er van belang is en deze tot nu toe nog altijd verkeerd had gestaan. Nu stond hij ook niet perfect maar ik waagde het er maar op. Als je daar eenmaal zit begint het wachten. Gelukkig heb je tegenwoordig allemaal leuke spelletjes op je telefoon om de tijd door te komen en ik heb in een half uur heel wat varkens kapot gegooid met mijn boze vogels :-)

Het is een veldje waar ik zit is een kleine hectare groot waar in het midden wat kwelwater omhoog komt. Normaal staat hier ’s zomers geen water maar dankzij de iets nattere zomer was dit nu wel het geval. De keren dat ik hier herten voor de lens had was helemaal aan het einde van de avond en ik was behoorlijk verrast toen na drie kwartier wachten een hert ineens het veld op komt lopen richting het water. Ik weet nog net 1 foto te maken voordat het hert het iets diepere vennetje induikt om te zoelen. Omdat het helemaal windstil is lijkt het alsof mijn sluiter als een Canonslag door het bos galmt. Het hert kijkt er niet van op en gaat verder met zijn bad. Even later komt hij er weer uit en gaat er even mooi voor staan. Na een paar foto’s verder kijkt hij nu toch wel op en maak ik snel nog een paar foto’s. Het zal hem een worst wezen dat er een boompje staat dat geluid maakt en loopt weer het bos in om zich klaar te maken voor een wilde nacht met de vrouwen. Het heeft een week geduurd maar dan toch een fatsoenlijke plaat van een edelhert. Eindelijk!!







16 opmerkingen:

  1. Prachtige platen en wat een heerlijk licht. Well done sir!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. en super foto's kunnen maken, het is het allemaal dik waard geweest, dit is genieten.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit is wat het allemaal zo mooi maskt. Prachtig Rene!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ga het niet lang maken
    gewoon super platen
    gr,bart

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Supermooie foto's, wat een prachtige warme tinten. JA en in de vrije wildbaan, is het natuurlijk veel leuker om een hert te fotograferen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Erg mooie foto's waarbij ik de laatste het mooist vind. (Alleen had ik daar liever nog wat meer ruimte onderaan gezien)

    gr.Erik

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig, dat was het wachten wel waard toch!
    Groetjes Jacqie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo René,

    Geweldige foto's! Heel anders de meeste die ik gezien (en zelf gemaakt) van Nationaal Park De Hoge Veluwe.

    De tweede is mijn favoriet!

    Bedankt voor de inspiratie om een volgende keer iets anders te proberen.

    Groeten Pieter.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtige foto's, vooral de laatste.
    Groetjes Odette

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtige foto's met fraai licht. Je inspanningen zijn hiermee wel beloond.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Iedereen hartelijk dank voor de leuke reacties!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een schitterend licht! Heel mooi ... een inspiratie.
    Groet,Miranda
    www.mirandabos.com

    BeantwoordenVerwijderen

Uw reacties zijn onze motivatie !