vrijdag 20 mei 2011

Zilveren manen

Na vorig jaar in augustus de tweede generatie van deze zeldzame vlinder gevonden en gefotografeerd te hebben, zag ik er naar uit om dit voorjaar ook de eerste generatie te fotograferen. Aldus vanmorgen al om half vijf op pad gegaan in de hoop met een glimlach op mijn gezicht terug te komen. Nou, ik kan alvast verklappen dat dit gelukt is.




De zilveren maan is een vlinder die het jarenlang erg moeilijk gehad heeft in ons land. Maar gelukkig kruipen ze langzaam weer uit het dal. Het is een standvlinder die vooral in de kop van Overijssel te vinden is in veenweidegebieden en blauwgraslanden. De eerste generatie vliegt van mei tot half juni en de tweede generatie tussen begin juli en half augustus.







Meer zilveren manen (ook die van de tweede generatie) zijn te zien op mijn website.

Deze foto’s zijn gemaakt met de Nikon D700; Nikon 105 mm macro en settings variërend rond iso 250; f7,1; 1/90 sec

8 opmerkingen:

  1. Mooi Han, de een na laatste vind ik erg sterk. Vooral de circels in het beeld doen het goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je vroege opstaan is beloond, met prachtige foto's. Groet Agnes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie serie Han. Complimenten.
    De foto's komen mooi rustig over en heel fraai detail de druppeltjes.

    Groetjes Colinda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Schitterende macro's hebben het vroge opstaan geleverd! Wat een heerlijke beloning. Mijn complimenten voor het bokeh en de schitterende composities! Ik hou deze blog zeker in de gaten. Groetjes, aranka

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ontzettend mooie foto's! Niet alleen een heel zeldzaam vlindertje, maar ook heel sfeervol met de druppels, dus Plus Plus zeg maar! Vooral de derde op de grasjes, met die drupjes overal: Wauw! Tijdens de "Op stap in de Wieden" van vorig jaar vertelde je al dat er kans was om dat vlindertje daar ook te zien. Groeten, Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. erg fraai!Hier zou ik ook vroeg mijn bed voor uit gaan!

    BeantwoordenVerwijderen

Uw reacties zijn onze motivatie !