vrijdag 25 februari 2011

Voor de bonte vliegenvanger naar Ghana

Als natuur- cq vogelfotograaf moet je soms ver gaan in je gedrevenheid om je gewenste foto’s te kunnen maken. Maar ook vogelonderzoekers kunnen er wat van.


Mijn broer en ik groeiden van kind af aan al op met het werk voor natuur- en vogelwerkgroepen en tot op de dag van vandaag zijn we er beiden actief in. We zijn echter wel ieder onze eigen kant op gegaan. Van mij is bekend dat ik met camera de vogels probeer te vangen; mijn broer is meer de onderzoekskant op gegaan en is vogelringer geworden. Geloof me; het klinkt mooier dan het is. Vooral in het voorjaar is het werken van het eerste tot het laatste licht. Voor hem betekend dat vooral het ringwerk op de Hoge Veluwe. De spaarzame vrije dagen tussendoor worden besteed aan…vogels ringen in en rond de nestkasten in onze woonomgeving.

Kernsoort van het onderzoek waar Henri zich voornamelijk mee bezig houdt is de bonte vliegenvanger. Uitgesproken trekvogels die bij ons komen broeden. In de wintermaanden zitten deze insecteneters in warmere oorden; Afrika. Dus ja, als je ze dan wilt ringen moet je daar maar naar toe.


In het kader van een onderzoeksproject van de Rijksuniversiteit van Groningen zit hij momenteel voor twee maanden in het West Afrikaanse Ghana in een poging de daar overwinterende Bonte vliegenvangers te vangen en te ringen. Dat dit allemaal niet zonder slag of stoot gebeurd kunnen belangstellenden volgen via zijn weblog. Ik denk best interessant om er af en toe eens een kijkje te nemen en zo ook meer te weten te komen over het nut van de door ons fotografen vaak zo gehate ringetjes.
Ga naar de weblog.

5 opmerkingen:

  1. wat leuk om dit eens te lezen.
    zelf heb ik vorige zomer ongelooflijk veel plezier gehad van een paartje bonte vliegenvangers die mijn nederige nestkastje uitgekozen hadden voor het nageslacht.
    ik heb me zelf wekenlang moeten aansporen om niet de godsganselijke dag te gaan zitten spotten.
    wat een feest was het.
    ik had bovendien het geluk dat ik een jong zag uitvliegen.
    na het lezen van dit log heb ik nog meer bewondering voor die kleine diertjes.

    http://huismusje.web-log.nl/huismusje/2010/06/bonte-vliegenva.html

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankjewel voor je reactie. Tja, af en toe is het ook leuk om een iets minder foto-gerelateerd onderwerp te plaatsen.
    Leuke foto's van een overigens prachtig nestkastje op je blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb dit jaar voor de 5 keer een paartje bonte vliegenvangers in een nestkast. Ik woon in Leek. Ik vraag mij af of het een en dezelfde vogels zijn en hoe lang ze leven?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als reactie op Anoniem: om te weten of het dezelfde vogels zijn moet je ze dus ringen. Dat is één van de belangrijke aspecten van het ringonderzoek, alleen dan kun je zien of het dezelfde vogels zijn. Die kans is inderdaad groot, maar bonte vliegenvangers moeten vaak vechten met mezen die een broedplek al bezet hebben als zij uit Afrika terugkomen waarbij ze nogal eens moeten uitwijken. De jaarlijkse overleving kun je met rinwerk ook monitoren, daar ring ik ze dus ook voor. De meesten komen maar 1 keer uit Afrika terug, maar ik heb er ook al een paar gehad die 8 jaar geworden zijn.

    BeantwoordenVerwijderen

Uw reacties zijn onze motivatie !