woensdag 5 januari 2011

IJsvogel legt het loodje

Dat het flink winter is hoef ik u niet te vertellen. Voor het derde jaar achtereen hebben we te maken met sneeuw en ijs; zowaar iets waar we de laatste tijd niet echt meer aan gewend waren in ons land. Hoewel je als natuurfotograaf je hart op kunt halen is een winter als deze voor bijvoorbeeld vogels geen pretje. Neem de ijsvogel. Ondanks wat zijn naam zou kunnen doen vermoeden, haten ze dit weer. Zodra beken en andere wateren dichtgevroren zijn is de weg naar hun voedsel (vooral visjes) afgesloten. Een weekje trekken ze het vaak nog wel door elders nog wat open water te vinden bij stuwen en dergelijke. Nu er echter al een aantal weken ijs ligt komen ze massaal om van de honger. Zo kan in een winter wel 80 tot 90% van een populatie het loodje leggen. Dat is op zich een normaal proces ware het niet dat ze de laatste twee jaar al flink wat om de oren gehad hebben. In Twente zijn het afgelopen jaar nog slechts 15 broedgevallen gevonden tegenover 50 in 2004. Tot drie winters terug kende bijna elke Twentse beek wel een broedgeval.


Gisteren kreeg ik zelf de eerste melding van een dode ijsvogel binnen. Op het ijs van een beek bij landgoed Twickel vond hij zijn Waterloo. Voor de vogels mag het van mij morgen warm water gaan regenen.


Mocht je overigens een steentje bij willen dragen aan het tot stand komen van dit soort cijfers; meldt je aan bij het SOVON en tel mee.

5 opmerkingen:

  1. Wat een naar gezicht is dit toch, ze krijgen het echt moeilijk. Ik heb een wak in de haven en die maak ik ekje dag open, soms wel een paar keer op een dag, en een landvast van een boot is zijn rustpunt en gelukkig maken ze er gebruik van, hopelijk gaan ze het deze winter weer redden.
    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed werk van je Von!
    Ik moet zeggen dat ik ze hier in Twente bijna niet meer tegen kom. Helaas want ik begin behoorlijke ijsvogel-afkick problemen te krijgen:-))

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jerry Bouwmeester6 januari 2011 om 22:53

    Tja, dit is zeer triest. Kom inderdaad hier in Twente geen ijsvogel meer tegen. Helaas. 3e winter op rij kon wel eens fataal worden voor de ijsvogel in Twente.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit is niet alleen in Twente maar ook in noordholland ik ben de afgelopen tijd de wakken langs geweest en heb geen ijsvogel gezien of gehoord.
    Bij ons in de buurt word ook wijnig gedaan voor de ijsvogel.
    Op mijn werk(werk in een waterwingebied )waar ijsvogelwandjes en wakken zijn zie je ze gelukkig nog wel.ik hoop dat de vogelbescherming in Nederland dit gaat oplossen,samen met haar leden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt voor je reactie Arie.
    Omdat de winters langs de kust nu eenmaal milder zijn dan in het binnenland zitten de meeste ijsvogels eigenlijk daar. Een aantal jaren terug was het net andersom maar door de toenemende populatie weken de vogels uit naar, in beginsel, minder geschikte gebieden en kwamen zo ook in de kustprovincies terecht. Voor zover ik weet is men daar wel erg actief met ijsvogels. je zou eens contact op kunnen nemen met Jelle Harder. Kijk deze link:
    http://www.vwggooi.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=147&Itemid=97

    BeantwoordenVerwijderen

Uw reacties zijn onze motivatie !