vrijdag 26 november 2010

Wat te doen met het korhoen; Hendrik weet het

Het gaat niet goed met het korhoen in Nederland. De Sallandse heuvelrug, een gebied op korte afstand van mijn woonplaats, bezit de laatst over gebleven populatie korhoenders van ons land. Ik schreef er al eens een artikel over voor Grasduinen; nog steeds krijg ik er reacties op. Reacties waaruit blijkt dat iedereen zo zijn mening over deze vogels heeft.

Om een indruk te krijgen. In de zestiger jaren leefden er in ons land nog zo’n 1500 hanen, in 1976 werden er nog 400 geteld en afgelopen jaar, schrik niet, nog 7 stuks. Vele onderzoeken, congressen, overlegorganen, discussies en beheersmaatregelen ten spijt; het lijkt er nu echt op dat we de komende jaren helaas definitief afscheid van deze fraaie vogels moeten gaan nemen. En fraai zijn ze. Als klein kind ging ik met mijn opa en vader naar de Borkeld bij Markelo om daar op vroege ochtenden naar de balts van de korhoenders te kijken. Sinds die tijd heb ik een zwak voor deze dieren en deed ik vele pogingen ze te fotograferen. Met succes gelukkig.


Tijdens mijn lezingen en andere bijeenkomsten komt het probleem korhoen dus elke keer weer aan de orde. De meningen zijn verdeeld van ‘alle vossen en haviken opruimen’ tot ‘alles op alles zetten om de soort te behouden’. Weer anderen opperen de mogelijkheid om als laatste redmiddel dan maar korhoenders uit Scandinavië op de Sallandse heuvelrug los te laten.  Was het maar waar dat het zo simpel was. Maar goed; ieder zo zijn mening. Ook mijn plaatsgenoot Helligen Hendrik roert zich nu in de strijd en heeft een duidelijke visie op het geheel. Ik moet er wel bij zeggen; Hendrik is nogal eens humeurig en kan helaas geen ‘Algemeen Beschaafd Nederlands’ praten. Je zult dus even door zijn Twentse tongval heen moeten luisteren maar dat gaat je naar een paar keer opnieuw geluisterd te hebben vast wel lukken. Zijn mening wordt hier in het dorp, en eigenlijk heel Twente,  altijd zeer gewaardeerd dus onder het motto ‘gelukkig hebben we mijn foto’s nog’ nodig ik u graag uit even naar Helligen Hendrik te luisteren. Bezoek daarna ook even zijn website; het is de moeite waard.

Klik hier voor het fragment.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Uw reacties zijn onze motivatie !