zaterdag 30 oktober 2010

Hebbes !

Al jaren organiseer ik de zeevogelreizen naar de Britse Farne eilanden en Bass Rock en steeds weer kriebelt het dusdanig dat ik zelf ook mijn spullen meeneem en aan het fotograferen sla. Wat de papegaaiduikers betreft deed ik dat eigenlijk nog maar om een reden; het vastleggen van het eeuwige gevecht van deze vogels met hun belagers.
Papegaaiduikers komen alleen aan land om te broeden en dat doen ze in oude konijnenholen op de zandige gedeeltes van de eilanden. Zodra de jongen geboren zijn worden ze gevoerd met zandspiering welke door de razendsnelle vogels gevangen worden op zee en vervolgens naar het nest gebracht worden. Onderweg naar dat nest worden ze echter opgewacht door kok-, zilver- en mantelmeeuwen die met zwaar geweld proberen de visjes van de papegaaiduiker afhandig te maken. Het is echt ongelooflijk om te zien hoe snel en hoe hardhandig het er hier aan toe gaat. Dermate snel dat het fotograferen er van mij nog nooit gelukt was; tot dit jaar dan.
Elke keer bleef ik maar aanvliegende vogels volgen in de hoop dat het allemaal een keer op zijn plek zou vallen. Zo ging het ook hier want pas tijdens het fotografen kwam de zilvermeeuw mijn zoeker binnen vliegen en kon ik nog net twee foto’s maken. Je begrijpt dat je dan even heel blij wordt als je het resultaat bekijkt. Let vooral ook eens op de indringende blik van de belager.
En dan nog meer goed nieuws; de aanval mislukte…









Meer op de website.

7 opmerkingen:

  1. Mooie foto's... Nummer drie is geweldig:-) Triomfantelijke blik van de papegaaiduiker...
    Zo zie je maar... Geduld word beloond!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. waowwww.
    wat gaaf zeg zo'n papagaaienduiker,
    wat een mazzel zeg :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. je geduld is beloond, super om te zien. Maar een hele mond vol met visjes en dan zo in beeld, doet me toch ook wel iets..
    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wauw wat een gave foto's geduld is een schone zaak en word meestal goed beloond. mooie scherpte ook trouwens. ook leuk zon vogel met een mond vol vissen.
    fine week groeten marline

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die laatste kennen we eigenlijk al ;) de eerste twee zijn zeer mooie gedragsplaten! Erg goed vastgelegd!

    Gr. Dennis Molenaar

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtige foto's. Die laatste is helemaal top!

    BeantwoordenVerwijderen

Uw reacties zijn onze motivatie !