zondag 8 augustus 2010

Vroeg op; verrassend en mooi

Het had de hele dag geregend maar volgens de weersverwachting zou ons na een relatief frisse nacht een mooie zonnige volgende dag te wachten staan. De ideale ingrediënten voor een mooie ochtend dus. Gevolg is dat de wekker naast mijn bed al om vijf uur zijn ongelooflijke herrie begint uit te spugen. Even stel ik me zelf voor om hem een klap te verkopen en me weer lekker om te draaien maar als snel herinner ik me mijn voornemen. Die eerste stappen naast het warme bed op weg naar de koffiekan zijn toch wel het zwaarst van zo’n ochtend. Een opwekkende douche en twee bakken leut verder pak ik mijn spullen en ga op pad.
Eigenlijk ben ik al wat laat want de zon prikt al iets door de mistbanken boven het Twentekanaal heen. Het geeft een mooi beeld en doet me denken aan een grote stoompan. Vroeger kon je vanaf de brug mooie landschapsfoto’s maken maar tegenwoordig ontsieren de enorme hoogspanningsmasten het beeld; we moeten het maar voor lief nemen.









In de mistbanken zie ik een auto staan en bij het naderen zie ik een man aan een picknicktafel zitten. Hij zit heerlijk te genieten van een flesje pils. Leest u het goed? ‘Hij zit heerlijk te genieten van een flesje pils’. Ja, ik wist ook even niet wat ik zag maar het is toch echt nog geen zes uur in de ochtend! Ik vind twee bakken koffie zo vroeg al heel wat. Maar goed; het is een nette man en hij heeft wellicht net een nachtdienst achter de rug en geniet waarschijnlijk net zo van deze ochtend als ik aan het doen ben.
Ik ga vanochtend in een met diverse spontaan opgekomen planten (ik doe mijn best het geen onkruid te noemen) begroeid zanddepot op zoek naar slapende insecten. Ook deze beestjes moeten slapen en doen dat zo veilig mogelijk onder in het struweel. Het zijn de momenten waarop ze veel gevaar lopen want ze zijn nog zeiknat van de ochtenddauw en kunnen dus geen kant op. Het geeft ons als fotograaf echter wel de uitgelezen kans om deze anders zo snelle dieren te fotograferen. En de dauwdruppels zijn natuurlijk een fraaie bonus.
Het valt me erg tegen; pas na een half uur zoeken vind ik mijn eerste leuke onderwerp; een haft of eendagsvlieg. Het beestje zit echt helemaal onderin en is zo onmogelijk te fotograferen. Voor dit soort gevallen heb ik altijd een scherp schaartje bij me en zorgvuldig knip ik dan ook het takje waar hij op zit af om hem een stukje hoger weer tussen de planten te zetten. Nu kan ik er goed bij en kan ik gebruik maken van het natuurlijke licht. Gelukkig is er geen druppel afgevallen. Moet je eens kijken naar dat ene ronde druppeltje op zijn staart; is het niet geweldig? Na de foto’s gemaakt te hebben plaats ik hem weer keurig en veilig onderin op zijn oude plek.





Zeiknat van de dauw zoek ik deze ochtend zo’n twee uur naar meer onderwerpen. Hoe langer je stil staat op een plek hoe meer je ziet. Om acht uur is de zon volledig doorgebroken en het licht dus te hard. Bovendien zijn alle insecten opgedroogd en fladderen nu in grote aantallen en zich waarschijnlijk rot lachend om mijn oren. Ook de man heeft zijn bietje op en heeft de aftocht geblazen; het mooiste deel van de dag zit er weer op.

Landschap gemaakt met de Nikon D700 / Nikon 24-70
Insecten gemaakt met de Nikon D300s en de Nikon 105 mm macro

4 opmerkingen:

  1. wat is het een goed idee van je geweest om toch je bed uit te gaan en de eerste moeilijke stappen te ondergaan..het zijn prachtige foto's geworden. En het verhaal van de man met het pilsje..ook dit is allemaal mogelijk..Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel vroeg opstaan is soms inderdaad best een rauwe kost inderdaad, maar je als eenmaal in het veld bent onder deze omstandigheden ben je het als snel weer vergeten. Heerlijk die rust.... je hebt weer mooie resultaten weten neer te zetten.

    Groet,
    Mark

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor jullie reacties Von en Mark

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het zijn ware kunstwerkjes met die dauwdruppels, heel erg mooi.
    Vroeg opstaan loont!
    groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen

Uw reacties zijn onze motivatie !