maandag 23 augustus 2010

Verrassing voor de hut

Al zo’n twee jaar vind ik met enige regelmaat prooiresten van relatief grote vogels zoals ekster, kraai en zelfs bosuil in het bos waar mijn vaste schuilhut zich bevind. Duidelijk is dan dat een havik hier af en toe langs komt om boodschappen te doen. Slechts twee keer heb ik hem uit de bomen weg zien vliegen dus de kans om deze vogel ooit eens te kunnen fotograferen is niet bijster groot.
Toen ik afgelopen week van een afstandje een boomvalk bij de hut zag zitten stond mijn programma voor de volgende dag vast; er zou weer een dag in de hut doorgebracht gaan worden want een boomvalk…oef.

Wat er die dag kwam; veel kleine bosvogels en twee eekhoorns. Geen boomvalk maar wel een sperwer. Toch was onmiddellijk te zien dat deze jonge sperwerman zich wat vreemd gedroeg. Ruim een half uur lang heeft hij op de stam van een dunne omgewaaide boom naar de waterplas en de daar aanwezige vogels zitten turen. Het was warm dus ik wist dat hij naar het water wil om te badderen en te drinken. Maar dat gebeurde dus alsmaar niet en hij kroop zelfs weg om zich stijf tegen de stam van een oude den te drukken. Hier is duidelijk wat aan de hand bedacht ik me en ik besloot mijn D700 body te plaatsen. Er is namelijk niet veel licht en als er actie komt wil ik in elk geval een volwaardige poging kunnen wagen dit vast te leggen. Ik ben net klaar met het wisselen en instellen van deze full frame camera als er iets groots voor de waterbak land. Ik weet het onmidelijk…havik!



De juveniele vogel kijkt helaas wat van me af maar de adrenaline giert me door de keel; eindelijk de havik. Hoewel ik verwacht had dat de vogel wilde gaan drinken vliegt hij omhoog en gaat zitten op het omgewaaide boompje waar de sperwerman net nog bang zat te zijn. Man, nu zie je pas hoeveel groter zo’n havik is. De sperwer heeft natuurlijk al lang het hazenpad gekozen en gelijk heeft hij want als een havik wil grijpt hij zo’n beetje alles. Heerlijke vogels die echt een waardige plek in onze bossen verdient.
Geheel ontspannen ging de vogel zich wat zitten poetsen en gezien de trage sluitertijden besef ik me hoeveel geluk ik heb dat ik net de andere camera opgezet heb.
Plots kijkt de vogel achterom, drukt al zijn veren strak tegen zijn lijf en verstijft geheel. Niet veel later knalt hij met een enorme snelheid rechts van mijn hut achter de takkenril. Een enorm gekrijs gaat me door merg en been en van alle kanten komen vlaamse gaaien (bospolitie) aan om zich met dit delict te bemoeien. Achteraf vermoed ik dat hij zich op een van de eekhoorns heeft laten vallen en zich daarna met prooi en al heeft laten verdrijven door de vlaamse gaaien. Ik had gehoopt dat meneer zich na de maaltijd nog even zou komen wassen maar mag je daar eigenlijk nog wel op hopen als na zo vele dagen bivakkeren in dit hutje eindelijk al zulke foto’s van deze top-predator mag maken?
Weer een geweldige ervaring rijker en weer levert de hut me een bijzonder moment op en foto’s waar ik erg blij mee ben.
Hier drie van de resultaten; op mijn website staan er nog een aantal.





Nikon D700; Sigma 300-800 mm op; 800 mm; iso 400; f5.6; 1/40 tot 1/60 sec. vanaf HBN Gimbal Head II.

5 opmerkingen:

  1. wat een super moment moet dit zijn geweest. Je voelt het nog wanneer je het verhaal leest. Je zondag kon niet meer stuk. Prachtig om te zien.
    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tjonge Han, dat was weer genieten in de hut zeg! Heeft je weer erg mooie platen opgelevert!
    grt,

    Ronald

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gave ontmoeting Han, ik weet hoe het voelt, alleen jij hebt wel foto's. Gelukkig wordt hiermee wel onze (Ronald en ik) waarneming bevestigd, want jij bleef twijfelen haha! Groet Tom

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lekker om op zo'n manier je adrenaline te voelen, pracht foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo wat een geweldige opnames en wat kan je vertellen .Al lezend voel je de spanning .
    Grt Jeanne

    BeantwoordenVerwijderen

Uw reacties zijn onze motivatie !