woensdag 4 augustus 2010

Steenuilen en een dubbel gevoel



De regelmatige bezoeker aan mijn website zal het zeker zijn opgevallen dat ik de laatste tijd regelmatig nieuwe foto’s van steenuilen plaats. Ik heb mijn oude liefde weer opgepakt en ik kan u verklappen; het ziet diep. Ik kan me niet voorstellen dat steenuilen me ooit zullen gaan vervelen. Hun gedrag, uitstraling en hun leefgebied spreken me erg aan.



Hun leefgebied ook ja maar dan meer in de zin dat ik me oprecht zorgen maak om het enorme tempo waarin ook hier in Twente oude boerderijen, schuurtjes en boomgaardjes verdwijnen om plaats te maken voor dure villa’s met een gazon voor de deur dat zo strak is als een golfbaan. Het is allemaal funest voor deze steenuilen. Deze kleine uilensoort houdt van boeren erfjes en heeft ze zelfs nodig om zich voort te planten en te overleven. De zolders van de schuren en boerderijen geven hen onderdak en broedgelegenheid en de rommelige erven zorgen voor voldoende voedsel in de vorm van insecten en muizen.



Zo af en toe vind ik nog zo’n oude boerderij, vaak leegstaand en wachtend op de slopershamer, waar ik toestemming krijg om te mogen fotograferen. U zult begrijpen dat het fotografen op zo’n plek een dubbel gevoel geeft. Aan de ene kant is het genieten tot in mijn tenen om hier een aantal uren te mogen genieten van deze vogels maar aan de andere kant het besef dat deze zelfde vogels binnenkort op zoek moeten naar een andere leefomgeving. Gelukkig is het hier inmiddels goed geregeld en hebben de vogels dit jaar reeds gebruik gemaakt van een door de vogelwerkgroep opgehangen nestkast. Onderzoek zal wellicht uitwijzen waar de vogels zich in de toekomst gaan ophouden. U ziet dan ook dat deze vogels inmiddels een ring om hebben. Als fotograaf ben je daar niet zo blij mee maar aan de andere kant helpen de onderzoekers ook mee om deze vogels ook in de toekomst een geschikt leefgebied te laten vinden. Over een dubbel gevoel gesproken.







In dit artikel een paar foto’s van deze locatie. Alle foto’s uit deze serie zijn inmiddels te vinden in de database op mijn website.

3 opmerkingen:

  1. wat een mooie foto's heb je weten te schieten. En je verhaal erbij, het is helemaal waar. Hier in de polder gebeurt het ook steeds meer. Geniet er van zolang het kan..ik doe dat zeker van je foto's.
    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wowie Han, dat ziet er zwaar lekker uit, de uilen die ik tegenkom zitten alleen achter tralies :(

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De eerste is erg Mooi Han!
    Laatste ook erg apart.
    Supert.

    BeantwoordenVerwijderen

Uw reacties zijn onze motivatie !