vrijdag 13 augustus 2010

Starry nights

Ze werden aangekondigd; twee augustusnachten met grote kans op veel vallende sterren en Perseïden. Het ging om de jaarlijkse meteorenregen Perseïden, blokjes steengruis van de komeet Swift-Tuttle. De blokjes zijn niet groter dan een zandkorrel en verbranden direct zodra ze in de atmosfeer van de aarde komen. De bewolking zorgde ervoor dat het zicht slecht was, maar toch zijn op verschillende plekken in het land vallende sterren waargenomen. Eén keer per jaar zijn de Perseïden te zien als de komeet de baan van de aarde kruist.
Toen er boven Twente toch wat gaten in de bewolking leken te komen besloot ik tot gemopper van mijn vriendin twee nachten achtereen mijn warme bed in te ruilen voor een donker avontuur aan het Twentekanaal. Essentieel was dat de plek echt zo donker mogelijk was. Ik moest met enorm lange sluitertijden werken en dan kan elk lichtje van lantaarnpaal tot autolampen fataal zijn. Kortom; op de tast aan het werk.
Ik had het plekje al lang geleden voor dit doel in mijn hoofd opgeslagen en eindelijk kon ik er dus mee aan de slag.
Zowel donderdag- als vrijdagnacht was het een kwestie van wachten op momenten dat er zo weinig mogelijk bewolking langs kwam drijven. Een beetje wolken is juist mooi voor de dynamiek maar te veel zou bij een sluitertijd rond een minuut problemen op gaan leveren.
Hoe dan ook; uiteindelijk kwam ik met deze resultaten thuis en kon ik weer lekker naast vrouwlief kruipen.
Deze foto’s maakte ik met de Nikon D700; nikkor 24-70 mm en sluitertijden tussen 30 en 89 seconden.






6 opmerkingen:

  1. Albert van de Maat13 augustus 2010 om 19:38

    Han, erg fraaie beelden! Prachtige sfeer

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige sterren hemel. Ieder jaar rond deze datum is dit te zien. Ik heb er ook naar gekeken en wat vallende sterren voorbij zien komen. Geen foto's van gemaakt omdat mijn bedje 's nachts wel erg aantrekkelijk is en na een verjaardag (thuis) heb je er niet zo veel zin meer in. Het is nergens donker meer in het land maar geeft toch wel een mooie sfeer zo.

    groetjes Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb het ook geprobeerd, maar dan in de vorm van time-lapse. Helaas stond mijn raam niet op de goede zijde, volgende keer naar een donkere plek en meer tijd er voor nemen.
    http://www.youtube.com/watch?v=V8ebSMafWnI

    Groeten,

    Hugo ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het was het gemopper én het tasten in het donker waard.
    Echt schitterend.
    En idd. een donker plekje moet je wel zoeken tegenwoordig.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt voor jullie reacties mensen!

    BeantwoordenVerwijderen

Uw reacties zijn onze motivatie !