dinsdag 23 maart 2010

Liveverslag vervolg



Twee dagen en een enorme partij foto’s verder en weer even tijd gemaakt voor een kort verslag. Bedankt voor de reacties op het eerste deel; dat werkt erg motiverend!
Via het binnenland van Portugal rijden we vandaag naar Spanje. In het werkelijk schitterende en uitgestrekte Portugese binnenland gaan we op zoek naar de zeldzame en vreselijk schuwe grote trap. We zoeken ons een slag in de rondte en hobbelen over vreselijk slechte zandwegen. Het is duidelijk dat hier erg veel water is gevallen want het is een modderpoel. Na een paar uur zien we door de kijker eindelijk een groep trappen. We besluiten ze met de auto zo ver mogelijk te benaderen maar een riviertje blokkeert het zandweggetje. Het is niet te zien hoe diep het is maar omkeren zou wel erg makkelijk zijn. Ik besluit schoenen en sokken uit te trekken en te water te gaan. Het is zo’n 25 cm dus we gokken er op om er met de auto doorheen te gaan. Het gaat gelukkig goed maar de trappen zijn weg. We gaan een stuk te voet verder en vinden de vogels op zo’n 300 meter afstand. Zwaar cropwerk op de computer maar ach; het zijn verdorie wel grote trappen die ook nog eens volop aan het baltsen zijn.
We vervolgen onze weg naar het Spaanse Donana. Hier verblijven we in het stadje El Roccio. Er is hier geen bestrating, zandwegen domineren hier het straatbeeld; net als vele paarden. Je waant je hier in een western film en zo gedragen de mensen zich ook. Ik erger me scheel aan de omgang met dieren hier. Met name de vele paarden hebben het hier niet best. Ze lopen hier vrij door de straten maar dat ‘vrij’ heeft een wrange bijsmaak. De volwassen dieren hebben een kort touw aan hun voorpoten zitten zodat ze niet kunnen rennen. Sommige dieren kunnen zich alleen verplaatsen door met beide voorste benen tegelijk te springen. Nee; als paard wil je hier niet geboren worden.
Het hotel blijkt alleen met hulp van een inwoner te vinden maar is gelukkig goed en erg sfeervol. Het echtpaar wat de zaak hier bestiert huurt het van de overheid en ze spreken gelukkig erg goed Engels; een extreme uitzondering hier. Enrico; de man van het stel is desgevraagd bereid morgen met ons mee te gaan om de nodige plekken aan de wijzen. Hij fotografeert zelf ook en gezien de mogelijke reizen die ik hier naar toe wil gaan organiseren heeft hij wel belangstelling voor wat samenwerking. Om een heel lang verhaal van deze twee dagen kort te maken en mijn bed zo op te zoeken sluit ik af met een aantal foto’s van de waargenomen vogels. Erg leuke soorten als kuifkoekoek, kwak, zwarte ibis, zwarte wouw en dwergarend passeren de revue . Wat een weelde om hier een paar dagen te mogen fotograferen. En dan te bedenken dat we nog geen fotograaf hebben gezien!
































8 opmerkingen:

  1. Mooi hoor Han, beleef je avonturen graag mee, wat een mooie omgeving zit je daar, met prachtige resultaten ! Ik kijk morgen weer !

    Groet en succes verder, Jan D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo dan! Dit is een erg mooie aanvulling op jullie toch al indrukwekkende soortenlijst. Mooie opnames van niet alledaagse vogels. Ben benieuwd naar de rest.
    groeten,

    Ronald Kamphuis

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kan aan je foto's zien dat je geniet!
    Zo te zien is dat ook niet zo moeilijk. :)

    die ooievaars vind ik prachtig! Ik zit zo weer in Spanje.

    groeten,
    Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Na het lezen van jouw verslag en het zien van het touw om de poten van het paard, verkrampt mijn hart. Hoe is het mogelijk dat mensen dit kunnen doen... Dat is toch geen leven zo...

    Wederom bewondering voor het verhaal je de prachtige foto's!

    Groetjes,

    Wieny.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Han,

    het houd niet op zo te zien, mooie platen zeg. Als het gaat lukken om een reis op poten te zetten dan lijkt me dat wel wat. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. mooi dat je ons op deze wijze meeneemt op reis.
    Het is weer genieten van de mooie foto`s en verhalen.Veel succes verder op jullie reis!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geweldige foto's Han, mooi dat je ons laat meegenieten van deze bijzondere reis.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Als ik je foto´s zie, heb ik ook weer zin om te fotograferen;prachtig hoor! Ik zou alleen nooit van mijn leven naar Spanje gaan vanwege hun nare gewoonte om dieren te misbruiken zoals met de stierengevechten en het jaarlijkse gebruik om ter ere van Maria levende geiten van de kerktoren te gooien. Dat arme paard is wel érg kort gekluisterd. Als ik was meegeweest zou ik waarschijnlijk de hele dag bezig zijn om die touwen door te snijden of ruzie te maken met de mensen;) Nee hoor, dat meen ik niet serieus maar ik heb een enorme hekel aan elke vorm van dierenmisbruik.
    De paarden lopen een groter risico om te struikelen met alle vervelende gevolgen van die zoals niet meer op kunnen staan of botbreuken. Maar je foto´s zijn geweldig.

    Groeten, Astrid

    BeantwoordenVerwijderen

Uw reacties zijn onze motivatie !