zondag 21 maart 2010

Liverslag Algarve en Donana reis

In navolging van het live verslag van mijn reis naar het Poolse Bialowieza ga ik nu proberen jullie op de hoogte te houden van de reis die ik momenteel samen met Jankees Schwiebbe (www.birdphoto.nl) maak.
We zijn gisteravond aangekomen in Faro met als doel een acht daagse verkenningsreis rond deze kustplaats en vooral het Spaanse Donana. We hebben een aantal goede ervaringen uit deze streken gehoord dus dat willen we zelf wel eens zien. Vorig jaar maakten we samen een reis naar het overbekende Lesbos maar hoewel veel vogels gefotografeerd had ik niet echt een klik met dit Griekse eiland.
Na een toch wel lange reis van Brussel naar Faro komen we pas laat aan. Het is even zoeken naar het hotel omdat de tomtom het adres niet kent. Maar goed; om een lang verhaal kort kort te maken; vandaag konden we dan eindelijk met de camera’s in de aanslag op pad. We gaan deze dag op zoek naar vogels rondom de stad. Het weer is prachtig; zo’n 21 graden en een zacht zonnetje. We rijden over slechte zandwegen langs rommelige erfjes en open bospercelen. Plekken waar je de hoppen bij wijze van spreken ruikt. En ja hoor; na eerst al een fraai zingende kleine zwartkop gefotografeerd te hebben zien we al snel zes hoppen binnen 500 meter. Als er als ‘wenssoorten’ bestaan deze reis dan waren dit ze. Hoe is het mogelijk dat de eerste gefotografeerde vogels uitgerekend deze zijn! Ik ben er van overtuigd dat de foto’s nog beter kunnen maar ik had niet durven hopen dat dit op de eerste dag al zou lukken. We pendelen de hele dag door de omgeving en ik verbaas me over de hoeveelheid vogels hier. Het voorjaar is hier inmiddels vol losgebarsten en onverwacht vroeg zien we zelfs al een bijeneter. We besteden behoorlijk veel tijd aan mooie soorten als Europese kanarie, dodaars en blauwe ekster. Op het moment dat we bij een kleine zilverreiger staan te kijken knallen er drie Portugese ME busjes langs richting strand. Later blijkt dat in Faro vanavond de Portugese bekerfinale tussen Benfica en Porto gespeeld wordt dus het zal ongetwijfeld matten zijn geweest op de terrasjes. Het zal mij een zorg zijn. We hebben een erg mooie eerste dag achter de rug. De foto’s hadden nog beter kunnen zijn want ik heb vandaag (zondag) helaas geen winkel kunnen vinden waar ik rijst voor mijn rijstzak kon kopen. Een stuk bubbeltjesplastic moest dus diens doen als ondersteuning op het autoraam; niet bepaald ideaal. Morgen maar eens zien of ik wat te pakken kan krijgen. Morgen reizen we via het binnenland van Portugal (waar we op zoek naar naar kleine- en grote trappen) richting het Spaanse Donana. Hopelijk dan weer een internetverbinding en weer een dagverslag.
De foto’s zijn op de laptop bewerkt dus technisch zullen ze zeker niet perfect zijn.

















4 opmerkingen:

  1. Hoi Han,

    dat ziet er goed uit voor de eerste dag! Ben benieuwd wat er nog meer gaat komen.

    groeten,
    Albert

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi dat jullie het treffen met het weer én met de vogels.
    Ben benieuwd wat jullie nog meer aan vogel-materiaal "schieten". Ga het weblog dagelijks in de gaten houden.
    Fijne dagen nog,
    TruusW

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hola Han,

    Que tal?
    Leuk dat jij je avonturen weer deelt!
    En dan meteen een hop voor de lens! Rub it in :)
    Dat belooft nog wat.
    Wat een prachtige vogels heb je al mogen zien.
    Nog veel mooie natuur- en fotomomenten gewenst!

    Hasta luego!

    Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat een vervelende plaatjes zeg! mooie soorten al gefotografeerd op die eerste dag zeg! dat beloofd veel goeds! wanneer ga je weer? ;-)

    groet, Rick

    BeantwoordenVerwijderen

Uw reacties zijn onze motivatie !