maandag 1 februari 2010

Over de sluwe vos en de gefopte fotograaf

Over vossen bestaan de meest uiteenlopende verhalen en helaas meestal negatief. Dit is niet de plek om daar over de discuseren want er zijn van die discussies waar je nooit uit komt. Misschien wel het bekendste verhaal over dit fraaie dier is echter zijn slimheid. Nou; ik heb het geweten.
Ik was op pad nabij de Lepelaarplassen; een gebied vlak naast de Oostvaardersplassen. Op deze winterse dag zag ik maar liefst zeven vossen lopen. Ter vergelijking; hier in Twente heb ik mijn leven lang nog maar een keer een vos gezien en ook nu in de sneeuw zie ik maar nauwelijks sporen. En volgens mij ben ik best veel buiten.



Vossen hebben een pesthekel aan sneeuw. Voedsel is lastig te vinden en ze vallen net als veel andere dieren nu ineens enorm op. Ze moeten dus veel risico nemen om aan voedsel te komen. Gevolg; de kans is veel groter dat je ze ziet.
Ik had die dag goed gekeken welke routes de dieren volgden. Bij veel dieren zie je immers een herhaald patroon hierin. In het besef dat dit soort kansen op succes minimaal zijn besloot ik de volgende dag, met de nodige tips van Edwin op zak, terug te gaan. Ik trof een koude ochtend waarbij de thermometer elf graden vorst aangaf. Bovendien stond er een straffe oostenwind. Om niet geroken te worden moest ik de wind vol in mijn gezicht laten waaien. Al met al een mooie gelegenheid om mijn nieuw aangeschafte poolkleding uit te testen. Volgende week staat er namelijk een reis naar het ijskoude Bialowieza in oost Polen op het programma waarbij goede kleding een must is. Goed; terug naar de vos)
Ik had een flinke bepakking bij me wat naast de gebruikelijke spullen bestond uit een matje om op te liggen, een camouflagekleed en een slaapzak. Om half negen lag ik heerlijk in de sneeuw en wachtte in spanning af op wat komen zou. Om negen uur al komt er plotseling een vos pal naast me uit het riet lopen. Veel te dicht bij en zowel vos als ik schrikken zich een hoedje. De vos uit dit door hard weg te hollen en ik door…laat maar:-))
Even diep adem halen en af en toe even een wat ontspannender houding aannemen. Nadeel; het gevaar om in slaap te vallen in zo’n lekkere slaapzak is groot.
De volgende uren gebeurd er niets hetgeen ik gezien het voorval van net niet zo vreemd vond. Ik besloot het vol te houden tot twaalf uur. Langer gaat gewoon niet in deze houding.
Klokslag twaalf uur is het dan zover en ik gooi wat teleurgesteld het camouflagekleed van me af, strek mijn rug en begin de spullen op te ruimen. Tijdens het inpakken van mijn rugtas draai ik me om en zie tot ongeloof Reintje op zo’n 15 meter op mijn beoogde plek naar me zitten kijken! Krijg de kl…!
Het schitterende dier kijkt me aan met een verontwaardigde blik van ‘wat mot je nou van me’? Ik blijf stokstijf staan en gevoelsmatig blijft dat enkele minuten duren. Tot het dier wat met zijn snuit in de sneeuw begint te snuffelen en zo wat minder aandacht voor mij krijgt. Op die momenten tijger ik richting mijn camera die zeker vijf meter van mij af staat. Op het moment dat ik de camera bereik is het vosje al een heel stuk van mij afgelopen maar houdt me goed in de gaten. Dankbaar maak ik een aantal foto’s van de vos in zijn biotoop, eigenlijk helemaal mijn ding, maar vandaag had het nog mooier kunnen zijn. Zijn vossen slim? Ik dacht het wel. Ik hoop dat je oud mag worden jonge!

4 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige foto's van deze zeer slimme vos ... leuk verhaal ook! Ik heb nu ook twee keer het geluk gehad een mooie ontmoeting met een vos te mogen hebben en dat op de foto vast te leggen ... een heel bijzonder en super gevoel is dat!

    Groet,
    Miranda
    www.mirandabos.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja Han , muiters zijn het! Afgelopen weekend ging er een vos vandoor met de door mij uitgelegde prooi voor een buizerd. Het wat te donker voor een foto, maar wel een leuke beleving weer.......

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie foto's en een prachtig verhaal. Ja, in de oostvaardersplassen zie ook ik bijna altijd wel een vos, terwijl ik er bij ons op de veluwe bijna nooit 1 zie. Maar zo dichtbij nog nooit, ik mis het geduld!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige foto´s met een heel mooi geschreven belevenis van deze slimme vos...

    Kom vaak eventjes kijken en geniet van jullie verhalen-uitleg en niet te vergeten de foto´s.

    Mijn complimenten voor deze weblog!!

    Groetjes,
    Wieny.

    BeantwoordenVerwijderen

Uw reacties zijn onze motivatie !