donderdag 4 februari 2010

Liveverslag Bialowieza

Vandaag ben ik voor een korte reis neergestreken in het Poolse Bialowieza. Niet helemaal waar want de eerste twee dagen hou ik me net buiten dit laatste oerbos van Europa op. Het gebied spreekt al langer tot mijn verbeelding maar onlangs kwam ik in contact met een Pool die hier een aantal fotomogelijkheden lijkt te hebben die ik graag eens nader zou willen bekijken. Ik heb dus besloten om op verkenningsreis te gaan om eens te kijken of ik met Marek wat op stapel kan zetten zoals ik ook met het ‘Zeearenden en meer’ project heb gedaan. Dat loopt immers goed dus waarom niet. Het is de bedoeling dat ik de eerste twee dagen ga proberen zeerarenden te fotograferen vanuit een van zijn hutten. Daarna een dag in Bialowieza op zoek naar wisenten en wellicht meer gevolgd door nog een dag bij een voerplek in een bos.
Nadat ik vanmorgen om vijf uur was vertrokken maakte het vliegtuig een perfecte landing in Warchau. Daar werd ik keurig opgewacht door een taxichaufeur. Ik dacht dat een handje geven wel genoeg was maar de man tracteerde me op een innige omhelsing alsof we elkaar jaren niet gezien hadden. Nou, ik ken de man niet en geneerde me kapot. Helaas spreekt hij geen woord over de grens maar dat weerhoud hem er niet van de hele weg te ratelen. Nou ja, het is een lange rit van ruim vier uur door een steeds slechter wordende weg en ik wordt steeds blijer dat ik zelf niet hoef te rijden. Hoe meer we richting bestemming komen hoe dikker het pak sneeuw. Ik wist dat er veel zou liggen maar dit is wel wat veel van het goede. Warschau is een flinke stad en lijkt zich snel te ontwikkelen. Ik zie reclameborden van Mediamarkt, Randstad, Mercedes enz en een aaneenschakeling van een en dezelfde bouw van flats. Gelukkig wordt dat laatste snel minder maar de wirwar van reclameborden blijft tot op een uur van de eindbestemming doorgaan. Om vijf uur wordt ik in een fraai dorpsstraatje voor een nog fraaier Pools huisje afgezet. De taxichauffeur weet de sleutel van het huis te liggen en na afgerekend te hebben heb ik het rijk alleen. Een erg goed gezellig huisje met maar liefst acht bedden en heel heerlijke houtkachel. Andrjez, een maatje van Marek, en zijn vrouw kloppen aan. Een allervriendelijkst stel dat gelukkig een paar woorden Engels spreekt. Zij bezoekt voor het Nationaal park af en toe congressen en ja, dan moet je wel…
Ze nemen me mee een aantal huizen verderop om daar te gaan eten. Ik ging er vanuit dat het de bedoeling was dat ik bij hun zou eten maar nee hoor, weer iemand anders in het rollenspel. Een jonge dame doet de deur open en na wat gebrabbel in het Pools geeft Andrjez me een hand en zegt ‘tot morgenvroeg vijf uur’. De dame is moeder van een gezin en leidt me naar een kamer wat normaal gesproken overduidelijk als slaapkamer dienst doet. Een bed is aan de kant geschoven en een eettafel is er bij in gezet. Er komt een grote pan met aardappelsoep aan gevolgd door een aardappelpure met een overheerlijke Poolse versie van rode kool. Ik heb honger dus laat het me goed smaken. Na 30 zlotty afgerekend te hebben (ca 8 euro) wandel ik weer terug naar mijn eigen huisje. Nog even een dagverslagje typen, dan spullen klaarleggen en op weg naar een spannende eerste dag in de zeearendschuilhut. Het zal mij benieuwen hoe deze er bij ligt want Andrjez vertelde me dat hij hem vandaag uit de sneeuw gegraven heeft.


4 opmerkingen:

  1. Fantastisch begin Han. Houdt je oogjes goed open en ik weet zeker dat er vele mogelijkheden voor je liggen daar. Vertrek straks naar Schotland, maar zal je belevenissen zeker volgen. Laat je niet insneeuwen, want voordat je het weet moet je als een meisje met de föhn aan de gang:)

    do widzenia

    Edwin

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi verhaal Han, ben benieuwd naar het vervolg.

    Groet,
    Bert Pijs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig zeg, wat een fantastische ervaring weer.
    Geniet er van, elke minuut.
    Het zal vast lukken daar een goede bestemming voor een volgende fotoreis te creëren. En wie weet zijn daar ook wel goede wandelmogelijkheden, kan ik er misschien nog een keer een wandelreisje naar toe organiseren.
    Ennuuhh...leuke filmpjes maken hè!
    Groet uit de Hof,
    TruusW

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nou Han, have fun in de poolse gewesten. Het zal mij benieuwen!

    BeantwoordenVerwijderen

Uw reacties zijn onze motivatie !