vrijdag 11 december 2009

Kraanvogeloefeningen.

Ik heb een achterstand voor wat betreft jullie op de hoogte te houden van mijn activiteiten.
Nu inmiddels twee weken terug ben ik een aantal dagen naar Duitsland geweest om wat ervaringen op te doen met het fotograferen van deze schuwe rakkers vanuit een schuiltent. Nou, dat ging duidelijk met vallen en opstaan.
Ik had drie ochtenden de tijd en trok elke ochtend trouw om half zes het veld in. Bij daglicht had ik volop de tijd genomen om locaties te zoeken waar de vogels foerageren. Deze plekken moesten vervolgens ook geschikt zijn om een tentje neer te zetten en het liefst ook nog een mooie setting hebben. Natuurlijk had ik me wel bedacht dat dit vast niet in drie dagen tijd zou lukken maar pfoe, wat was ik dichtbij!



Op de eerste ochtend leek het allemaal gelijk te gaan kloppen. Al in het eerste schemerlicht kwamen er honderden kraanvogels over. Het hart zat in mijn keel toen een drietal kranen recht op me af kwam vliegen en op een meter of twee over mijn tent kwamen zeilen. Ongelooflijk wat mooi! Uiteindelijk waren er zes vogels geland om vervolgens steeds dichter bij te komen wandelen. Ik hield me in want ik wilde de dieren niet laten schrikken en bovendien was het licht nog niet optimaal. Plotseling zie ik de kopjes omhoog gaan en op het zelfde moment hoor ik iets langs de tent snuffelen. De vogels vliegen op en een hondeneus komt onder de tentrand door kijken wie daar binnen in zit. Ik hoor een jagersfluitje en als ik gek spring ik mijn tent uit. Ik ben niet snel bang maar zit ook niet echt rustig in de wetenschap dat er elk moment een lading hagel door mijn tent kan vliegen.
Gelukkig viel het mee. Een jager was zijn jachthutten aan het controleren en we hebben er uiteindelijk flink om gelachen.
Morgen zou hij me met rust laten dus met frisse moed weer op pad. Deze ochtend was geen succes; achter de tent wilde zwijnen en links en rechts kraanvogels. Echter niets vóór de tent. Kan gebeuren.



Op de laatste ochtend moest het dus allemaal gebeuren. Ik had mijn tent zorgvuldig in een bosrand geplaatst en verder afgedekt met takken en riet. De kraanvogels kwamen al vrij snel maar helaas weer niet voor de tent. Ik besloot voorzichtig mijn camera en statief te verplaatsen en de rechter kijkopening te gebruiken. Dit was tegen het licht in en de onder- en achtergrond had ik ook liever anders gezien. Maar goed, op zo’n laatste ochtend wil je toch wat bewijsplaatjes maken niet?





De rest van de beelden zijn te vinden op mijn website.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Uw reacties zijn onze motivatie !