vrijdag 25 december 2009

Eagles in the snow

Ja, ik weet het; 'Eagles in the mist', 'Eagles in the snow', alweer zeearenden. Ik beloof er hierna even mee op te houden maar ik bijt me nogal graag vast in een onderwerp en dan is het enthousiasme maar moeilijk te temperen.
Zaterdag kreeg ik een opgewonden Fred (onze zeearendenman ter plaatse) aan de lijn die me vertelde dat ook bij hem nu ook echt winter was geworden en de arenden zich goed lieten zien. Ik had hem gevraagd me te bellen zodra er verse sneeuw lag dus ja, dan moet je woord houden. Ronald Kamphuis zat al een tijdje in de wachtkamer om een keer mee te gaan en het lukte hem vrij te krijgen van zijn baas. Zondagmorgen dus in de auto gestapt en met beroerd weer richting Brandenburg gereden. Bij aankomst was het er maar liefst –17 graden en ik moet eerlijk zeggen dat ik een beetje begon te twijfelen. Vooral nadat Manuela, de eigenaresse van het hotel, hoofdschuddend ons de kamersleutels gaf. Je kon haar zien denken; ‘Blödsinnige Hollander’.
De hoeveelheid sneeuw was helaas nog beperkt maar in de avond begon het te sneeuwen en het hield voorlopig niet meer op. De eerste dag viel dan ook niet mee gezien het feit dat de prooi geheel door de verse sneeuw bedekt werd maar vooral doordat een stukje verderop in het bos gewerkt werd. Daar kwamen we helaas pas achteraf achter maar aan de slimme raven was duidelijk te zien dat er iets loos was.
Volgende dag dus maar voor een andere hut gekozen waar we al vrij snel bezoek kregen tientallen raven met hun fantastische gedrag, eksters, bonte kraaien en twee volwassen zeearenden. Een van de imposante vogels hing bij een eerste landingspoging even stil boven de prooi en de raven. We hadden afgesproken niet eerder te fotograferen dan dat het dier op de grond zat en zich veilig voelde maar we moesten beiden aan het beeld van de papegaaiduiker van Jan Vermeer denken.
Bij een tweede poging lande het dier vlak voor de hut en na een tijdje konden we een aantal foto’s maken. Missie geslaagd; wat een heerlijk gevoel gaat er dan door je heen!









Deze foto’s zijn gemaakt met de Nikon D700; Sigma 300-800 mm op 500 mm; iso 800; f6.3; 1/200 sec; +2/3

Wie ook een kans wil wagen raad ik aan snel actie te ondernemen en een kijkje te nemen bij de reisinformatie.

1 opmerking:

  1. Lekker genieten was het he Han! Het was het koukleumen wel waard. Mooi opnames hoor, en dat zonder AF...

    Ronald Kamphuis

    BeantwoordenVerwijderen

Uw reacties zijn onze motivatie !