woensdag 21 oktober 2009

Een mooie ochtend op landgoed Twickel

Toen ik afgelopen zaterdagavond op de bank neerplofte keek ik zoals gebruikelijk naar de weersvoorspellingen voor de komende dag. Er werden mistbanken voorspeld maar ook nachtvorst en zon. Dat kon bijna niet anders dan een mooie ochtend worden.
Daarom dus snel de planning voor de zondag verandert, spullen gepakt en vroeg de bedstee in om er vervolgens even zo vroeg weer uit te gaan. Dat vroeg naar bed gaan was wel een beetje tegen beter weten in want elke keer als er een mooie foto-ochtend in het verschiet ligt bekruipt me een dermate onrustig gevoel dat er van slapen weinig terecht kom.
Nah ja, die wekker klonk dus weer knap ellendig zo vroeg maar ik had met Rick Tibbe afgesproken dus had een mooi stok achter de deur en moest er dus wel uit.
In het donker ingeschat waar de zon op zou komen en een mooie plek gezocht in het essenlandschap van landgoed Twickel bij Delden. Het gras is inderdaad aangevroren maar van mist is nog niet veel te merken. Ik begon te twijfelen of we wel de juiste plek gekozen hadden. Voor verder zoeken was helaas geen tijd meer dus we wachtten op wat komen gaat.
Op het moment dat het wat lichter begon te worden komen twee reeën onze kant op wandelen. Verdorie; had ik toch mij tele maar meegenomen dacht ik want ze werden echt perfect belicht door de eerste zonnestralen. Met het opkomen van de zon wordt ook de grondmist zichtbaar en met de witbalans op schaduw en iets onderbelichting ontstaat er een heerlijk sfeertje en dus toch nog die ochtend waar ik zo op hoopte. Ik begin weer helemaal de sfeer van landschapsfotografie te pakken te krijgen op deze manier en dat is maar goed ook want het is altijd een ondergeschoven kindje geweest.
Bijgaand de mooiste naar mijn eigen smaak; de overige foto’s staan inmiddels op mijn website.


Nikon D700; 24-70 mm f2.8; iso 100; f22; 1/20; -2/3; vanaf statief

4 opmerkingen:

  1. Wat een schitterende plaat Han, ultiem mooi sfeertje heb je hier vast gelegt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zeer fraai Han. Sfeer, compositie, licht. Alles is in balans. Wat een mooi 'lensje' gebruik je tegenwoordig. ;-)

    Groet,
    Dirk-Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank Mark en Dirk-Jan.
    Tja, die 24-70 f2.8 is inderdaad een erg goede keus geweest Dirk-Jan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat heb je hier een geweldig mooie sfeer kunnen fotograferen Han.

    Groet Harry

    BeantwoordenVerwijderen

Uw reacties zijn onze motivatie !