woensdag 8 juli 2009

Papegaaiduikers; clowns der zee

Zoals beloofd zal ik per soort even wat laten zien van de afgelopen zeevogelreizen.
Voor de meeste fotografen spreekt de clowneske papegaaiduiker, Puffin in het Engels, het meest tot de verbeelding en is het de meest gewenste soort van deze reis. Moeilijk zoeken is het niet want als je eenmaal op de eilanden bent vliegen ze je aan alle kanten om de oren. Het is een grote uitdaging om hier vliegbeelden van te maken maar gezien het kleine formaat, enorme snelheid en onvoorspelbaarheid valt dit nog niet mee.
Papegaaiduikers komen alleen aan land om voor het nageslacht te zorgen en dat doen ze pas vanaf hun vijfde levensjaar. Hun hele verdere leven dobberen ze op volle zee. In het vroege voorjaar wordt de snavel steeds kleurrijker en ergens in april komen ze plotseling massaal aan land waar ze in de konijnenholen hun enkele ei leggen en deze in vijf weken tijd uitbroeden. Tijdens het voeren van het jong worden de vogels massaal aangevallen door meeuwen die op deze wijze proberen de zandspiering afhandig te maken. Als je dit schouwspel met eigen ogen ziet krijg je heel veel respect voor het doorzettingsvermogen van de papegaaiduikers.
Hier een aantal foto’s; op de website staat de hele serie voor u klaar.











4 opmerkingen:

  1. Hoi Han,

    Wat kan "slecht weer" toch mooi zijn.
    Geweldig al die regenpareltjes op dat zwarte verenpak.
    Wat een mooie serie op je site!
    Ik bevoel me echt bevoorrecht dat ik meemocht op je reis en vond het niet erg dat het voor onze groep wat droger bleef :)

    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Schitterend foto's Han. Op de vliegbeelden ben ik jaloers. We moeten nog een keer terug. Blijt een grappige clown, de papegaaiduiker.
    Gro Jan Stolk

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Han,

    Complimenten voor de foto's werkelijk geweldig!!!

    Groeten,

    Hugo

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Han,

    Wat kan 'slecht weer' toch geweldig mooi zijn!!
    Prachtig die pareljes van regendruppels.
    De hele serie op je website was trouwens weer erg mooi.
    Wat een voorrecht dat ik er bij mocht zijn op je reis. Hoewel ik het ook niet erg vond dat onze groep nou net stralend weer had :)

    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen

Uw reacties zijn onze motivatie !