woensdag 15 juli 2009

De jantjes van Bass Rock

Het meest indrukwekkend tijdens de zeevogelreis is voor de meeste deelnemers wel het bezoek aan de jan van genten kolonie Bass Rock. Hoewel ik er zelf nu al regelmatig ben geweest moet ik ook elke keer weer even slikken van dit wonder der natuur.
150.000 genten bevolken deze enorme vulkanische puist voor de Schotse kust. Bass Rock is beroemd en als je kijkt naar de latijnse naam van de jan van gent (Sula bassana) weet je genoeg. Het eiland is zwaar beschermd en wie illegaal aan land gaat riskeert een boete van tienduizenden Britse ponden aan de broek te krijgen. Ik heb dus het voorrecht om elk jaar twee groepen fotografen een aantal uur mee te nemen. Met een oude vissersboot varen we in een uur tijd naar het eiland en met het hart in de keel wacht ik altijd het sein van de schipper af of we aan land kunnen of niet. Dat is hier altijd maar weer afwachten want door de lastige ligging kan een klein beetje wind uit de verkeerde hoek of getij stroming roet in het eten gooien. Ik heb hier landingen meegemaakt waarbij je je handen dicht knijpt dat het allemaal goed is afgelopen. Ook dit jaar hadden we geluk en konden we met beide groepjes fotografen aan land van deze speeltuin.
Als onderdeel van ons bezoek worden de vogels gevoerd door de schippers en wat er dan voor je ogen afspeelt zul je nooit meer vergeten. Met enorme snelheden duiken de genten aan alle kanten van de boot als torpedo’s het water in om een vis te bemachtigen. Het fotograferen in deze tombola valt niet mee maar toch heb ik mooie foto’s gezien dit jaar.
Hier een kleine selectie van de door mij gemaakte foto’s. De hele serie is te vinden op mijn website. Daar staan inmiddels ook de eerste resultaten van de deelnemers.















En wie nog een waanzinnig mooi filmpje over deze vogels wil zien raad ik aan hier even te kijken.

3 opmerkingen:

  1. Hallo Han,
    Inderdaad ben ik ook die reis gaan maken om de papegaaiduikerjes te zien. Maar Bass Rock heeft bij mij ook een diepe indruk achter gelaten. hele mooi foto's waar je weer bij kan genieten.

    Gerrie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben er vorige week (8-8-2010) ook geweest, hoe indrukwekkend, geweldig!!!!! Ik kan het niet uit mijn hoofd krijgen dat zoveel Jan van Genten op één eiland bij elkaar leven. Waarom nou daar? Er zijn zoveel van dat soort eilandjes voor de kust, maar nee ze gaan gewoon met zijn allen op elkaar gepropt precies op dat ene eiland zitten. Daardoor krijg je natuurlijk wel de kans om hele mooie spectaculaire foto's te maken! Het was een genot!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. gerrit sleeuwenhoek30 augustus 2010 om 22:03

    Op 9 augustus 2010 maakten we een boottocht rond Bass Rock: geweldig, zoveel "Gannets" op zo'n relatief klein oppervlak.
    Op afstand heb je de indruk dat al dat wit "guano"is maar elke vlek is een Gent.
    Buitengewoon als je ook vanaf the Edinburgh castle de rots kunt zien liggen ( met een goede verrekijker ) en zelfs dan de witte kleur ziet.
    Gerrit Sleeuwenhoek Ede

    BeantwoordenVerwijderen

Uw reacties zijn onze motivatie !