woensdag 6 mei 2009

Verantwoorde natuurfotografie



Vara’s Vroege Vogels voelde zich geroepen om met een gedragscode voor natuurfotografen te komen. Het persbericht wat ze hierover verspreid hebben bereikte ook RTV Oost die op hun beurt mij benaderde om mijn mening er over te geven. Ach ja, een mening heb ik er wel over dus vanmorgen met een radio- en een tv reporter op stap. Het plaatje wil ook wat en ik was toch nog van plan om de Twickelervaart in voorjaarssfeer te fotograferen. Ik volg deze plek immers al een tijdje de seizoenen door. Een mooie aanleiding dus om het nuttige met het aangename te verenigen.

Tja, verantwoorde natuurfotografie en de gedragscode; er is zoveel over te vertellen. Vanzelfsprekend is het goed dat er aandacht wordt besteed aan dit onderwerp en moeten we beseffen dat ‘we’ inmiddels met velen zijn maar of nu Vroege Vogels de juiste partij is om met een dergelijke gedragscode te komen waag ik toch te betwijfelen. Of je het nu een ‘code’ noemt of wat anders; iets dergelijks bestaat natuurlijk al lang. De bond voor natuurfotografen (NVN) maar ook websites als Natuurfocus, Birdpix en Nederpix hebben zelf al tijden regels opgesteld. Ook zij zullen daarbij tegen zijn gekomen dat het niet zo eenvoudig op te schrijven is wat nu wel en niet kan. Van Vroege Vogels mogen we geen dieren voeren om ze te fotograferen. Dat betekend dus dat we in koude wintermaanden nog wel onze tuinvogels een handje mogen helpen door ze bij te voeren maar dat we daar vervolgens geen foto’s van mogen maken. Ik weet het; zo zwart wit zullen ze het wel niet zien, maar zo staat het er wel.
Belangrijkste uitgangspunt lijkt mij het feit dat iedereen die natuurfoto’s wil maken zich verdiept in het voorkomen en vooral leefwijze van zijn gewenste onderwerp en zich gaat beseffen hoe daar mee om te gaan. Over het algemeen gaat dat erg goed en excessen zullen er altijd wel blijven bestaan. Gelukkig zijn het over het algemeen de natuurfotografen zelf die elkaar op dit soort excessen aanspreken en aan de kaak stellen. Dat is pas een gedragscode.
Hoe ik een en ander op radio en tv verteld heb kunnen de mensen uit het oosten tussen vier uur en half vijf op de radio horen en morgenavond zien in het tv oost nieuws op tv.

Hier een 'uitzending gemist' link:

3 opmerkingen:

  1. Hallo Han

    Op nederpix is ook al een discussie gestart zie deze link.

    http://www.nederpix.nl/viewtopic.php?t=2010

    Ik weet niet zo goed wat ik er van moet vinden. Maar ik vind jouw mening goed.

    Groeten, Luuk

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Han,

    Leuk stukje en een leuke reclame voor de natuurfotografie (overigens ben je in het filmpje serieuser dan op de radio ;)

    Groeten,

    Hugo

    PS Op genoemde radiolink kun je linksboven ook het filmpje zien, voor diegene die RTV Oost niet kunnen ontvangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Han,

    Goed stukje reclame voor de natuurfotografie!! Overigens ben je serieuser voor de camera dan voor de microfoon ;). Voor diegene die niet RTV Oost kunnen ontvangen voor het filmpje, deze staat ook op dezelfde pagina als aangegeven radiolink.

    Groeten,

    Hugo

    BeantwoordenVerwijderen

Uw reacties zijn onze motivatie !