woensdag 6 mei 2009

Meikevers massaal platgereden



Het vinden van een meikever staat voor mij gelijk aan het horen van de eerste grutto; een nieuw teken dat het voorjaar in volle gang is. Toch viel het de laatste jaren niet altijd mee om een meikever te vinden en al heel wat uurtjes heb ik versleten naar het zoeken er van. Hoe anders is het nu want deze dagen kun je ze met honderden tegelijk vinden; bij een tankstation in Goor en de meeste hartstikke dood. Huh, een tankstation, dood? Yep; je leest het goed.
Net buiten Goor bevindt zich een tankstation waar in het donker echt honderden meikevers op de felle halogeenverlichting onder de overkapping afkomen. Compleet dolgedraaid door, naar ik aanneem, de warmte en het licht vallen ze gedesoriënteerd op de grond waar ze vervolgens worden platgereden door de passerende auto’s.
Met mijn ietwat gevoelige hoofd ben ik druk aan het rapen gegaan om de nog levende dieren van het wegdek te halen en ze vervolgens op een andere plek weer los te laten. Zo goed als nutteloos natuurlijk want er vliegen er echt nog honderden boven me.
Gelijkertijd vraag ik me af wat we hier nu van moeten vinden. Hoewel nog steeds niet alledaags zijn meikevers geen vreselijk zeldzame of bedreigde dieren meer en worden hier en daar zelfs bestreden omdat ze in het larvenstadium (engerlingen heten ze dan) in de grond kunnen knagen aan gewassen. Maar of dat betekend dat we ze dit aan moeten doen is een vraag waar ik zelf nog niet uit kom. Vervolgens rest de vraag wat er dan aan te doen. De beheerders van het onbemande tankstation zullen vat ten goede trouw wezen en verlichting zal er moeten zijn natuurlijk maar het valt mij wel op dat de kevers alleen op het witte halogeen licht afkomen en niet op de gele lampen van de straatverlichting. Misschien een ingang tot en oplossing; als we dat willen. Je merkt wel; ik ben er zelf nog niet uit maar neig er naar dat we deze zeer fraaie voorjaarsbodes niet zo massaal naar de slachtbank kunnen brengen; of ben ik nu echt te gevoelig?
Ik ben erg benieuwd naar jouw mening.
Bijgaand wat foto’s.





9 opmerkingen:

  1. Hoi Han

    Je bent zeker niet te gevoelig.
    Ik vind het zonde van deze prachtige beestjes. Ik heb zelf ook savond's al vele uren naar deze beestjes gezocht. En ik vind dat dit niet hoeft maar hoe krijg je het ooit voor elkaar dat ze die lampen vervangen voor deze beestjes?

    Groeten, Luuk

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lampen vervangen door beestjes? Dan wordt het wel erg donker. Meikevers geven niet veel ligt... ;)

    Gr, Max

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo beste Han,

    Het is niet de enige plek waar ze dood op straat liggen. Ga, komend vanaf het Heeckeren, achter het tunneltje bij Bruins en Kwast rechtsaf en daar liggen ze ook bij bosjes op de straat. Het is ter hoogte van de picknickplaats. Dit viel ons afgelopen maandagavond op tijdens onze gebruikelijke wandelingen in de avond. Over de oorzaak ervan; ik zou het niet weten maar op deze plek is het stikdonker.

    Succes met je weblog, ziet er mooi uit!

    Groeten,

    Eric en Carol Effing

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Han,

    Ben het helemaal met je eens. Het zijn prachtbeestjes en doodzonde dat ze worden plat gereden. Denk niet dat Firezone hiervoor iets anders zal regelen..Erg jammer!
    Je hebt een leuke site!!en mooie foto's!!
    Groet
    Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Misschien toch eens met de eigenaar van het tankstation praten. Je weet nooit misschien is hij ook wel een natuurliefhebber die niet weet dat, als hij de kleur lampen verandert, de meikevers er niet op af komen.
    Ik vind het in ieder geval heel triest en zou ze zelf ook hebben opgeraapt.
    groetjes,
    Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Maurice Bergboer24 mei 2010 om 23:43

    hey Han,

    vind om mijn werk ook veel meikervers en thuis vliegen ze ook, echter daar komen ze wel op de straatverlichting af , gelig licht dus.
    misschien niet zo massaal als daar.

    maar denk niet dat er een oplossing voor is die beide partijen tevreden kan stellen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Maurice,

    Bedankt voor je reactie. Je hebt gelijk hoor. Ik denk alleen dat ze door de enorme felheid en hitte van deze lampen eerder de weg kwijt raken. Ik moet wel zeggen dat het er tot nu toe niet meer zo massaal is als afgelopen jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat is dat toch triest. Helaas zie je meikevers zo weinig, en als je ze ziet, zijn de meesten dood en bevinden zich vaak in tweedimensionale toestand...
    Ik vind ze prachtig en helaas heb ik onlangs in een kapelletje vlak bij mijn woonplaats ook vele dode meikevers gezien. De beestjes die nog leefden heb ik naar buiten gedaan, zodat ze hun vrijheid tegemoet konden vliegen. Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Meikevers zijn vieze beesten. Dat gefladder wekt angst bij een hoop mensen. We staan hier op een camping en daar liggen ze bij bosjes op de grond fladderen ze rond of zetten in je looppad. Ik heb er geen pijn in mijn buik van dat ze dood gaan want er zat er teveel. Het is gewoon een onsmakelijk gezicht. Geloof me, als ik voor een toiletdeur sta en er liggen er 3 op de grond op hun rug met hun pootjes te trappelen dan hoop ik dat ze niet overeind kunnen komen. Ik raak er van in paniek.

    BeantwoordenVerwijderen

Uw reacties zijn onze motivatie !