maandag 4 mei 2009

Daar zijn ze dan



Tjonge, het was een hele klus om alle foto’s te bewerken maar uiteindelijk is het gelukt en staan de korhoenfoto’s uit Finland on-line.
Geplaagd door de vermoeidheid van het vroege opstaan iedere dag begon ik bijna ‘korhoen moe’ te worden. Idioot natuurlijk want wanneer maak je nu zoiets mee? Voor mij hebben korhoenders altijd al een speciaal plekje in mijn hart. Mijn ouders hadden vroeger een natuurcamping in het Twentse Markelo en ik herinner me nog maar al te goed dat mijn vader mij mee nam naar de ‘stenen tafel’ op de Borkeld om daar naar baltsende korhoenders te kijken. Ik zal zo’n jaar of tien geweest zijn denk ik.
Van grote afstand zagen we de hanen dan al vechtend boven de heide uitkomen. Hoe anders is het nu; al jaren komen er geen korhoenders meer voor op de Borkeld. Hemelsbreed zo’n 10 kilometer verderop op de Sallandse Heuvelrug zijn nog restantjes te zien van de eens zo gezonde populatie. Helaas is het aantal hanen hier, en daarmee in heel Nederland, op de vingers van je handen te tellen. De verhalen dat de vos en de havik het allemaal gedaan hebben vind ik enorme lariekoek. Het is vooral de versnippering die wij mensen in ons landschap hebben aangebracht. Door oprukkende steden en wegen is hun leefgebied veel en veel te klein geworden. Dat besef dringt pas goed tot je door als je de enorme uitgestrektheid van hun Finse biotoop ziet. Wat heerlijk dat ik dit nog heb mogen meemaken.
Speciale dank gaat uit naar mijn mede reisgenoten die bereid waren om een week lang net zo gek te zijn als ik en deze try-out reis tot een geweldige ervaring hebben gemaakt. Op mijn website zijn naast mijn beelden binnenkort ook hun foto’s te zien. Blijf kijken dus!



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Uw reacties zijn onze motivatie !