dinsdag 27 januari 2009

Ransuil in beeld



In mijn woonplaats overwinteren de laatste jaren een aantal ransuilen midden in een woonwijk. Niets bijzonders; in de winter trekken ransuilen naar deze zogenaamde roestplaatsen om gezamenlijk de winter door te komen. Deze roestplaatsen zijn vaak tientallen jaren oud en kunnen soms uit 40 exemplaren bestaan met uitzonderingen van 100 stuks.
Wij hebben hier met een bescheiden roestplek van inmiddels vijf uilen te maken en regelmatig rij ik er even langs om te kijken of ze zich willen laten zien. Meestal kruipen ze namelijk zo dicht mogelijk tegen de stam aan en zijn ze nauwelijks zichtbaar. Maar zo heel af en toe mogen ze graag even in het zonnetje gaan zitten en dat geluk trof ik afgelopen zondag. Deze mooie vogel zat aan de buitenkant van een conifeer en liet zich uitgebreid bekijken en fotograferen. Geconcentreerd maak ik er een flinke serie van en merk pas later dat de halve straat is uitgelopen en tel zeker 30 belangstellenden achter me. Hoe een stel uilen die al jaren op deze plek zitten voor zovelen onzichtbaar kunnen blijven en nu ineens bijna het gesprek van de dag worden. En de uil? Die trok zich niet aan van alle rennende kinderen en blaffende honden. Is het niet mooi om zo dicht bij huis zo van de natuur te kunnen genieten?
Meer foto's zijn hier te bekijken.

3 opmerkingen:

  1. Nu weet ik waar ze gebleven zijn.
    ( geintje )
    Ook wij hebben jaren kunnen genieten van ze bij ons in de boom bij de voordeur.
    Helaas zijn ze vertrokken, naar....
    Heb ze nog niet weer kunnen achterhalen.
    http://rondomgroningen.web-log.nl/rondom_groningen/ransuil/index.html

    Hoop niet dat er teveel toeloop is, en ze verstoord worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor je bericht en het toch al trouw reageren.
    Nee hoor; deze vogels zullen niet verstoord worden. Ransuilen zijn toch al niet zo enorm verstoringsgevoelig in deze tijd van het jaar en ze kennen de drukte in deze straat al een tijdje. En de bewoners van het huis zijn zo trots als een pauw dus die laten dat ook niet gebeuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn hele leven ben ik al op zoek naar uilen. Het is tot nu toe gebleven bij steenuilen. Hier ben ik ook heel blij mee maar ik hoop toch ook eens ransuilen in het echt te zien

    BeantwoordenVerwijderen

Uw reacties zijn onze motivatie !