donderdag 8 januari 2009

Kruiend ijs




Mensen wat een winter beleven we! Vandaag konden we voor het eerst in 12 jaar weer een nationaal kampioenschap marathonschaatsen op natuurijs volgen al heb ik me enorm verbaasd over het feit dat dit zomaar in de Oostvaardersplassen mocht plaatsvinden. Een natuurgebied waar je onmiddellijk een boswachter naast je hebt staan als je een meter buiten de paden gaat maar nu ineens duizenden mensen in losgelaten worden, achtervolgd door een helikopter en motoren en gedragen door knetterende luidsprekers. Maar goed; mensen denken wel vaker dat de vogels in de winter zich spontaan opgelost hebben.
Ik beleef deze winter vooral door het maken van foto’s en zo ging een jarenlange wens in vervulling door kruiend ijs te fotograferen. Dit over elkaar schuiven van ijsschotsen ontstaat na een dooi periode in combinatie met een bepaalde windrichting en dus stroming van het water. Nu is het nog niet optimaal maar beter twee keer gaan dan een keer te laat. En zo maakte ik afgelopen maandag een lange rit onderlangs het IJsselmeer, van Marken naar boven en via de dijk Enkhuizen-Lelystad weer terug. Door de harde oostenwind was het vreselijk koud en simpelweg niet lang vol te houden. Na een half uurtje buiten kon ik de knopjes op mijn camera nog wel zien maar niet meer voelen.
Deze dag leverde een aantal plaatjes op waar ik zelf dik tevreden mee ben. Nu hopen op de goede combinatie van dooi en wind en dat het ijs dan echt de dijk over gaat. Ik lig dan weer op mijn buik op de ijsschotsen; dat weet ik nu al. Meer beelden op mijn website.

1 opmerking:

  1. Wat een prachtige foto's.
    Heb ook die op je website bekeken.
    Kijk de kunst even af ;-)

    Wat je schrijft over de OVP, ben het met je eens.
    Tuurlijk levert het na 12 jaar weer de kriebels op, maar als ik de berichten en de beelden ervan zie, is het nog een flop geweest ook nog, betreft bezoek en bereikbaarheid voor het publiek ( gelukkig )
    Maar goed, wie het meeste geld heeft / bied denkt ook gelijk de meeste rechten te hebben.
    Hoop wel met je mee dat de wind goed staat als de dooi weer in valt.
    Ga je dan echt op je buik ?
    Kun je later zeggen, na 12 jaar ben ik er voor gevallen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Uw reacties zijn onze motivatie !