zondag 10 augustus 2008

Ruben en zijn landschappen.

Het is al weer een tijdje terug dat Ruben Smit een fototransportkar en een rijstzak bij mij bestelde. Tja, Ruben is een allround natuurfotograaf en zal ook de nodige spullen mee te sjouwen hebben. En hij kan dan wel een gezonde sterke vent zijn; steeds die rugzak op en af gaat je ook niet in de koude kleren zitten. Ik zie Ruben als een van de beste natuurfotografen in ons land; das geen opmerkelijke stelling van mij gezien het feit dat hij in 2005 gekozen werd tot ‘BBC Wildlife Photographer of the year’ in de categorie ‘diergedrag’. Dan kun je wat dus.
Zijn bestelling was voor mij reden om eindelijk eens een voornemen van mij in de praktijk te brengen door een van zijn boeken; ‘Nederlandse landschappen’ bij hem aan te schaffen.
Landschapsfotografie zie ik als een van de moeilijkste takken van sport dus daar valt nog wel het een en ander van op te steken. Nou, meer dan dat kan ik wel stellen. Wat een heerlijk boek is dit zeg.
Op de voor Ruben zo bekende wijze worden de diverse natuurgebieden in ons land en de daar door hem gemaakte foto’s stap voor stap besproken. Niet alleen qua techniek maar ook wanneer je waar moet zijn. ‘Leer het landschap te voorspellen’ was al een van de speerpunten in mijn eigen landschapspogingen en Ruben bevestigd dat. Zo maken mist, wolken en rijp de foto’s vaak spannend en dynamisch maar om die foto’s te verkrijgen komt meer kijken dan
op de goede gok een ochtend vroeg je nest uit te gaan.
Kortom; dit boek is een echte aanrader voor iedereen die wat meer over landschapsfotografie wil weten. Trouwens; alleen al voor de foto’s zelf zou je hem aanschaffen.

Natuurfotografie in de praktijk. ‘Nederlandse landschappen’. Uitgeverij Tirion Natuur. ISBN 978-90-5210-676-2. Ook te bestellen bij Ruben zelf via www.rubensmit.nl

1 opmerking:

Uw reacties zijn onze motivatie !