woensdag 6 augustus 2008

Geen lepelaars maar kluten


Het was kwart voor vier in de ochtend toen ik mijn ogen eerder open deed dan de wekker zijn mond. ‘Dat is mooi meegenomen’ dacht ik en besloot de slaap uit mijn ogen te wrijven en op pad te gaan. Ik was van plan een hernieuwde poging te doen om lepelaars bij mooi opkomend licht te fotograferen. Vorige week mocht het niet echt lukken en ik had de laatste dagen al veel mooie foto’s gezien van lepelaars voor de hut in de Oostvaardersplassen.
Op de donkere wegen naar Lelystad kom ik al twee vossen tegen dus het begin van een mooi dagje natuurbeleving is goed. Als ik om kwart voor zes, het is nog schemerig, voorzichtig de vogelkijkhut ‘de Kluut’ in loop en constateer dat ik de eerste ben staan er drie lepelaars tussen de vele grauwe ganzen. Echter vlak na die constatering leken ze tegen elkaar te zeggen; ‘zo, Han is er eindelijk, kunnen wij weer weg gaan’ want alle drie tegelijk vlogen ze op. Middelveer omhoog en wegwezen hier zullen ze gedacht hebben!
Nou, zit je daar met je goede gedrag en slaperige ogen; het mooiste licht van de wereld en louter grauwe ganzen voor je neus. Ook mooi maar toch.
Ik hield goede hoop want bedacht me dat ze vrij snel terug zouden komen maar helaas; het zat er deze ochtend niet meer in. Gelukkig kwamen er echter nog wel een stel kluten aanvliegen en laat ik dat nu een van de mooiste steltlopers vinden. Ze komen niet al te dicht bij en zijn wat onrustig maar het heeft in elk geval weer wat leuke plaatjes opgeleverd.
Hier een daarvan; de rest vind je op mijn website.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Uw reacties zijn onze motivatie !